Tesla Model S havnet blant de dårligste i en ny test for assistert kjøring. (Fotos: Euro NCAP)

Tesla bakpå i selvkjøringstest

Tesla gjør seg klar for robotaxi og selvkjørende biler, men var langt fra de beste i en test for assistert kjøring. Og ja, det var heller ikke Volvos EX30.


Akkurat nå ruller det førerløse Tesla Model Y rundt i gatene i Austin, og disse testene i virkelig trafikk har ifølge sjefen sjøl, Elon Musk, gått helt uten uhell. Dette skal bane vei for enda mer selvkjørende biler, og ikke minst robotaxier. 

Tesla har jobbet lenge med slike biler, og nå skal de etter planen endelig lanseres. Dette er altså helt førerløse biler som plukker opp kunder, akkurat som vanlige taxier med en sjåfør foran rattet, og dette åpner selvsagt for et potensielt enormt marked. 

-->
Musk har flere ganger understreket at biler som selv gjør kjørejobben er langt sikrere enn det å ha en fysisk sjåfør bak rattet, og det er flere ting som støtter dette. 

Bilene reagerer lynraskt, kan oppdage farer et menneske ikke ser, kan prosessere enorme mengder med data uten å bli forvirret og blir verken sliten eller ukonsentrert. 

Ankepunktet enn så lenge er dog enkelt og ganske så komplisert på samme tid – er systemene virkelig gode nok? Og dette er spesielt viktig i et land som Norge, hvor vi har dårlig merkede veier og ikke minst snøstormer som gir tilnærmet null sikt og helt hvitt landskap som jo kan forvirre så det holder.  

Euro NCAP, ja, disse som kollisjonstester nye biler, tester også såkalt assistert kjøring. For dette går også på sikkerhet, for jo bedre systemene er, jo sikrere er bilene. Så Tesla med sin kommende robotaxi og Volvo med sin nullvisjon når det kommer til ulykker, bør i så fall være blant de beste. Men det er de ikke, for det viser en helt ny testrunde. 

For inkludert blant de ni bilene som nå har gått gjennom assistert kjøring-testen er Tesla Model S og Volvo EX30, og begge endte kun opp med «moderat» score. Det var dårligst av samtlige. Her førstnevnte:

Fire biler fikk toppscoren «veldig god», og det var Kia EV3, Porsche Macan, Renault 5 og Toyota bZ4X. Så ja, en kvartett av høyaktuelle elbiler her hjemme, og disse gir ifølge Euro NCAP en «gir eksepsjonell balanse mellom sjåførengasjement og sikkerhetsstøtte». 

For de to som hevder at de tar sikkerheten til et nytt nivå, gikk det ikke fullt så bra. Euro NCAP sier at både Tesla Model S og Volvo EX30 har mangler på viktige områder, så sammen med MG ZS endte de opp med «moderat». Model S scoret riktignok best på nødoperasjoner, men soleklart dårligst på hvordan selve førerassistansen oppfører seg, mens EX30 som er avbildet under generelt scoret middelmådig.

Nå skal det legges til at når bilene er fullstendig førerløse, slik som robotaxiene, så spiller det ingen rolle hvordan systemene bryter inn, for her gjør altså bilen all jobben. Og Model S var altså best av de ni bilene på automatiske nødoperasjoner, kalt sikkerhetsbackup av Euro NCAP, og det er dette som er viktig for de helt selvkjørende bilene.   

De to siste bilene i testen, Mazda CX-80 og Xpeng G9, ble belønnet med en «god» score. 

Euro NCAPs eksperter vurderer bilene etter to poengkategorier, assistansekompetanse og sikkerhetsbackup. Kort sagt hvordan bilene tar tiltak for å gjøre kjøreturen mest mulig sikker, og når det først er en nødsituasjon hvor mye systemene hjelper til. 

Assistansedelen inkluderer ting som kapasitetsbegrensninger, statusvarsler, førerovervåking og hvordan systemet tillater samarbeid med føreren. Her sjekker de også fartsovervåkning og hvordan den adaptive cruisekontrollen yter. 

Når det gjelder backup, altså det å hjelpe til i nødsituasjoner, ser de på ting som hvordan systemet unngår en kollisjon med biler, motorsyklister, syklister og fotgjengere, hvilke tiltak som iverksettes når en sensor eller et kamera blokkeres, og hvordan kjøretøyet bremser ned til en trygg stopp når føreren slutter å reagere.

– Sikker drift av assisterte kjøresystemer kan bare oppnås hvis forbrukerne tydelig forstår sin rolle som sjåfører, vet hvordan systemet skal brukes og er klar over dets begrensninger, sier Adriano Palao, en teknisk leder for ADAS-systemene hos Euro NCAP. 

– Euro NCAPs tester på disse ni bilene har avdekket forskjellene i hvor effektivt systemene støtter disse nøkkelelementene. Å gi korrekt informasjon til forbrukerne er grunnleggende. For eksempel mener Euro NCAP at Tesla villeder forbrukerne om autopilotsystemets funksjoner bare gjennom navnet og markedsføringen, noe som kan ha potensielle sikkerhetsmessige implikasjoner. Et godt designet system vil samarbeide med sjåføren, informere på riktig måte om nivået av assistanse og til slutt tilby kollisjonsforebygging i kritiske situasjoner; ellers kan det introdusere ytterligere risikoer.

Ok, slik scoret de ni bilene, ifølge Euro NCAP:

Les også:

Hva tenker du

Les også