Testfører Christina J. Dobloug ble sendt ut av den opprinnelige ruten under NAFs store elbiltest. (Foto: Kia)

Tabbe: Kia EV9 kjørte feil under rekkeviddetest

Kia EV9 var den elbilen som rullet 5. lengst under årets sommertest av El Prix, men grunnet et «handikap» glapp muligens pallen.


Det var litt skuffende å se tallene fra årets sommerutgave av El Prix, omtalt som verdens største rekkeviddetest av NAF. Grunnet et vær som minnet mer om høst enn sommer var det kun en eneste elbil som nådde WLTP-tallet, og det var lille Mini Countryman SE All4.

Men den var selvsagt ikke i nærheten av å rulle lengst av de 26 nye elbilene på startstreken, for den stoppet etter 428,1 kilometer.

Den elbilen som kan skryte av å være «best i test» på rekkevidde er nye Renault Scenic E-Tech, som ga opp etter 562,7 kilometer. Det var for øvrig -9,50 prosent unna testbilens oppgitte rekkevidde.

Også den som kom nest lengst var litt overraskende, for det var nemlig den nye Hongqi-modellen EH-7 som endte på 540,1 kilometer. Tredje best på rekkevidde var Xpeng G6 med 530,7 kilometer, tett fulgt av Lotus Eletre med 530,4 kilometer. Eletre var for øvrig den som ladet raskest, og nådde en formidabel effekt av 343 kW.

Deretter finner vi Kias nye elektriske flaggskip, EV9. Den var tom for strøm etter 529,1 kilometer, så kun 1,6 kilometer bak G6 som rullet tredje lengst.

Men det kunne, og burde nok, ha blitt en pallplass på Kia EV9 Exclusive RWD. Bak rattet satt nemlig en fortvilet Christina J. Dobloug, for hun var nemlig sendt ut av den oppgitte testruten.

Da ringte mobilen til kommunikasjonssjef Christian Lagaard.

‒ Sjåføren forteller at hun ble sendt flere kilometer i feil retning og at det var så mye som 8 prosent stigning på omveien hun havnet på. Hun har god erfaring som elbilsjåfør og føler seg trygg på at vi skulle vært blant topp tre, forklarer han.

‒ Frustrasjonen ble stor da konkurranseinstinktet slo inn og det gikk visst noen gloser på sambandet da feilen ble oppdaget.

Nå kan selvsagt mye uforutsett på en så stor og omfattende test som El Prix, som denne gang besto av 26 elbiler. NAF og Motor skriver følgende om feilen:

«Kia EV9 hadde et avvik på seks prosent fra WLTP, men endte på en feil rute med mye stigning i sluttfasen. Det kan ha kostet en mil rekkevidde – og kanskje en plass i topp 3.»

Forbruket går som kjent opp i motbakker, og det gjelder spesielt for store og tunge elbiler. Kia EV9 var altså knappe 2 kilometer bak Xpeng G6 som rullet tredje lengst. 

‒ Vi får ikke kjørt testen på nytt med alle bilene, men ingen av bilene foran oss er i samme størrelse som EV9, og resultatet er uansett knallsterkt. Det ville vært verre om det var en typisk konkurrent på toppen der foran oss, sier Lagaard.

‒ Bilene som ligger foran, er ikke direkte konkurrenter. 6 prosent avvik (fra WLTP-tallet) og fjerdeplass er ingen dårlig plassering. Spesielt omstendighetene tatt i betraktning. Likevel kommer vi til å utfordre de andre på topp-3 til å kjøre testen på nytt. 

Han skjønner at feil kan gjøres, og er tross alt bare glad for at NAF organisere en så stor test på vegne av forbrukeren. 

‒ Feilen er kommentert i artiklene. Dialogen er god med NAF og Motor som vi opplever har vært ryddige. Men, fordi testen er så viktig for så mange ønsker vi å gå ut med en pressemelding slik at alle er klar over feilen som har skjedd, sier kommunikasjonssjefen.

Testutgaven av Kia EV9 har et WLTP-tall på 563 kilometer, og med 529,1 kilometer var dette en av elbilene med minst avvik under testen 5. og 6. juni.

Faktisk var det kun tre biler som var nærmere, så også på dette feltet var flaggskipet nær pallen.

Kilde: NAF

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Kia EV9 Kia El Prix