Det gikk unna når stjerneførere testet den splitter nye Dacia Sandrider. (Fotos: Dacia)

Slik går det når Loeb er testkjører

Lille Dacia har store ambisjoner foran neste års Dakar-rally, og det skal iallfall ikke stå på testingen av Sandrider. Bilen fløy høyt da rallystjernene kløv inn bak rattet.


Det er verken et fly eller Supermann, men faktisk en buggy som flyr høyt. For såpass må det kanskje være når Dacia for aller første gang hopper inn i den ultimate testen ‒ selveste Dakar-rallyet. 

Og det skal ikke stå på de bak rattet, det er nå helt sikkert. 

For bare under en testrunde i Wales trommet de sammen et stjernelag helt uten like. For sjekk disse navnene: 

Cristina Gutiérrez, spanjolen som ble det andre kvinnen til å vinne en etappe i Dakar og som til og med har kjørt for Lewis Hamiltons lag i Extreme E.

Nasser Al-Attiyah, multitalentet som tok bronsen i sommer-OL i 2012 i leirdueskyting og som har vunnet Dakar-rallyet fem ganger.

Sébastien Loeb, franskmannen som skjøv vår egen Petter Solberg ned fra rallytronen og som blant annet har vunnet rally-VM ni ganger ‒ på rad!

Ikke nok med det. 

Dacia får også hjelp av noen andre som blant annet var viktig for Solbergs rally-karriere, nemlig britiske Prodrive, og på toppen har vi Renault-gruppen med sin ekspertise. 

Målet er å utvikle en bil som blir konkurransedyktig både i Rally-Raid-serien og ikke minst i Dakar-rallyet i januar. Bilen er basert på konseptet Manifesto, og skal konkurrere i den beintøffe T1+-kategorien. 

Og det skal altså ikke stå på testingen, for nå har de gjennomført en runde i Wales og en i Frankrike. Ut fra bildene kan vi slå fast at bilen fikk kjørt seg skikkelig.  

Her er den i full galopp:

Det hele startet med at Cristina Gutiérrez satt bak Sandriders ratt i to dager i Wales, før selveste Sébastien Loeb kløv inn for viktige test- og utviklingsoppgaver.

Det hele ble rundet av med at Nasser Al-Attiyah for første gang fikk føle på sandrytteren i Frankrike, før både Gutiérrez og Loeb avrundet det hele.

Sjefen for teamet bak Dacia Sandrider, Tiphanie Isnard, bekrefter at den innledende testfasen har overgått forventningene med svært få problemer.

Videre skal Dacia Sandrider og teamet til Marokko, og der skal det testes i terreng som kan minne om Dakar-rallyet i månedsskiftet. Og skal vi tro testpilotene bør disse gå ganske greit.

‒ Testen i Château de Lastours var første gang for meg å hoppe inn Dacia Sandrider, sier Nasser Al-Attiyah fra Qatar.

‒ Jeg syntes den var lett å kjøre, rask og sterk. Vi kjørte 270 kilometer den første dagen og det samme den andre dagen. Det var ingen problemer, og vi likte mye. Vi er klar for de neste testene, og jeg kan ikke vente med å komme til Marokko.

Også den kvinnelige testpiloten var fornøyd.

‒ Å ha muligheten til å se Dacia Sandrider i aksjon og tilbakelegge mine første kilometer i bilen har vært utrolig, sier Gutiérrez.

‒ Jeg føler meg veldig komfortabel, tilpasser meg en ny type bil og en ny kategori. Det er fortsatt mange viktige testdager foran oss, men generelt sett er vi superfornøyde med arbeidet til teamet. Vi kan ikke be om mer. Det er den generelle følelsen å være veldig stolt av bilens ytelse i disse første testene.

Så hva sier da den største legenden av de tre, rattgeniet Loeb?

‒ Testingen har gått veldig bra. Jeg gjennomførte en dag i Storbritannia og to dager i Frankrike. Vi jobbet med fjæringen og diffen for å finne en god balanse med bilen, og jeg var fornøyd med hvordan det fungerte, sier Loeb.

‒ Motoren fungerte bra siden starten, og vi hadde ingen problemer. Basert på opplevelsen av en splitter ny bil ser den veldig bra ut, og jeg ser fram til å fortsette testingen i Marokko.

Med et superteam bak seg kan lille Dacia overraske stort i Dakar, og ting kan vi iallfall slå fast ‒ de flyr allerede høyt:

Les også:

Debatt