Volvo holder fortsatt opp dampen i Sverige, men elbilene sliter litt mer. (Foto: Blocket)

Sverige: Stort prisfall på brukte elbiler

Over grensen sliter de med overgangen til elbiler, og på samme tid som andelen nyregistrerte elbiler går ned faller prisene på brukte elbiler.


I Norge har nå mange importører droppet tradisjonelle biler og tar nå kun inn elbiler, og det drar opp snittet til disse ytterligere.

I februar rundet elbilene også 90 prosent, noe som betyr at 9 av 10 nye biler som ble registrert i forrige måned var elbiler. Totalt kom det til 6.647 nullutslippsbiler, ifølge tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Det var ikke så veldig mange flere enn i Sverige, men der er da også markedet dobbelt så stort. Ifølge Mobility Sweden ble det registrert 5.229 nye elbiler i februar, men det gir kun en markedsandel på 27,9 prosent.

Og det går litt den gale veien med elbilene. I februar i fjor hadde nemlig elbilene en andel på 33,2 prosent, mens de ladbare bilene inkludert hybrider sto for 51,8 prosent av alle nybilene som kom til i forrige måned.

Elbilene sliter også over på det svenske bruktbilmarkedet.

Ifølge den Schibsted-eide markedsplassen Blocket synker nå prisene på brukte elbiler som en stein, og bare fra januar til februar ble snittprisen barbert med 6 prosent. Denne falt fra 395.000 kronor til 370.000.

– Folk veier selvfølgelig driftskostnaden inn i beslutningen når de skal kjøpe bil, og der har elbiler tidligere hatt en fordel på grunn av lav driftskostnad, forklarer Marcin Stepman, bilekspert i Blocket.

‒ Med lavere bensin- og dieselpriser har dette forspranget gått ned, og med tanke på at elbiler ofte er dyrere i innkjøp er det selvsagt noe bilkjøpere veier inn i regnestykket.

Det har også gått utover de brukte hybridene, som falt 3,2 prosent i pris sammenlignet med januar.

Det var mer enn både diesel- og bensinbiler, som gikk ned henholdsvis 1,8 prosent og 2,4 prosent i samme periode.

Prisutvikling snittpris januar-februar 2024:

  • Elbiler: 369.900 kronor ‒ ned 6,31 prosent fra 394.800
  • Bensinbiler: 199.900 kronor ‒ ned 2,44 prosent fra 204.900
  • Dieselbiler: 239.999 kronor ‒ ned 1,84 prosent fra 244.500
  • Miljøvennlig drivstoff/hybridbiler: 289.900 kronor ‒ ned 3,21 prosent fra 299.500
* Prisene gjelder for biler registrert mellom 2014 og 2023 og som har kjørt mellom 1.000 og 14.999 mil. Prisene refererer til snittet av prisene oppgitt i annonsene på blokken.

Over i nybilmarkedet var det Volvo XC60 som ble Sveriges mest registrerte modell i februar med 1.110 biler, etterfulgt av Tesla Model Y med 997.

På 7. plass finner vi den nye elbilen fra Volvoen, EX30 som ble registrert 360 ganger i februar.

Volvo er også favoritten over i bruktmarkedet, og jaggu lever også Saab i bestevelgående.

Dette var de mest solgte bilene på Blocket i februar.

Mest solgte biler fra privatpersoner, snittpris:

  1. Volvo V70, 35.000 kronor
  2. Volkswagen Golf, 45.000 kr
  3. Volkswagen Passat, 60.000 kr
  4. Volvo V50, 30.000 kr
  5. Audi A4, 65.000 kr
  6. Saab 9-3, 20.000 kr
  7. BMW 320, 67.950 kr
  8. Volkswagen Caddy, 45.000 kr
  9. Renault Clio, 25.450 kr
  10. Saab 9-5, 17.500 kr
Flest solgte biler fra forhandlere, snittpris:

  1. Volvo XC60, 355.000 kr
  2. Volvo V60, 259.000 kr
  3. Volkswagen Golf, 149 750 kr
  4. Volkswagen Passat, 209.000 kr
  5. Volvo XC40, 329.900 kr
  6. Kia Ceed, 187.700 kr
  7. Volvo V90, 269.900 kr
  8. Volkswagen Caddy, 139.900 kr
  9. Volkswagen Tiguan, 274.950 kr
  10. Volvo V70, 80.000 kr
Les også:

Debatt