‒ Skoda Epiq vil møte behovet til svært mange kunder som ønsker en mindre elbil som ikke går på kompromiss med romslig innvendig plass, mener Martine Behrens, Skoda-direktør i Norge.
Såkalte bybiler er disse som ligger rundt 4 meter i lengde, slik som for eksempel Volkswagen Polo. Som vi vet fungerer Poloen også utenfor byene, så her viser altså benevnelsen kun til størrelsen.
Skoda har også en slik i form av Fabia, men som et ledd i den elektriske overgangen skal det komme en helt ny elbil i bysegmentet. Denne har altså fått navnet Epiq.
Dette er en elbil som måler 4,1 meter i lengden og har fem sitteplasser, og bakerst er det et overraskende spandabelt bagasjerom opplyst til 490 liter.
Det skal heller ikke stå på rekkevidden, for Skoda sier at denne skal få en rekkevidde på opptil 400 kilometer.
Den europeiske prisen skal ligge på rundt 25.000 euro, så forhåpentlig kryper denne under 300.000 kroner i startpris her hjemme.
Rent designmessig følger Epiq det nye Modern Solid-designspråket, og dette skal ifølge det tsjekkiske merket kombinere robusthet, funksjonalitet og autentisitet.
Den har også en ny tolkning av Skoda-fronten som er kalt Tech-Deck Face i blank svart, og grillen inneholder ting avstandsradaren og frontkameraet. Fronten inkluderer også T-formede LED-elementer for kjørelys og indikatorer.
Fra siden har den intet mindre enn en høy, sveipende tornadolinje som visuelt skiller drivhuset fra resten av kroppen med framtredende hjulbuer, og taket faller svakt nedover mot baken. Der bak finner vi også en ganske markant støtfanger og noen T-lykter.
Designet ser ganske så rent ut, så dette lover ganske så godt for den episke lille elbilen.
På innsiden viser bildene at bilen følger de rene ytre linjene, og som du kan se finner også de oransje innslagene veien inn i bilen.
Der ser vi også en flytende midtkonsoll, og vi kan selvsagt forvente smarte løsninger som Skoda er kjent for. Skoda nevner blant annet mange oppbevaringsmuligheter og bagkroker, lasteelementer, festekroker og et skjult rom under gulvet.
Ja, selv det nye rattet er ganske nakent og elegant, og Epiq kommer også med en digital nøkkel.
Skoda kan også fortelle at bilen støtter 2-veis lading, noe som betyr at bilen kan gi strøm.
De som følger nøye med vet at Skodas elbiler skal ha et navn som starter med E, slik som Enyaq. Den bilen har et navn som slutter med bokstaven q, og dette viser at det er en SUV. Så ja, Epiq er også betegnet som dette.
Skoda sier at ordet kommer fra det gamle greske ordet «epos», som står for «ord» eller «vers» eventuelt «fortelling» eller «dikt».
By-crossoveren skal lages i spanske Pamplona, og modellen er et resultat av et samarbeid mellom både Skoda, Cupra og Volkswagen.
‒ Skoda Epiq vil komme i Skodas helt nye designspråk Modern Solid, i tillegg til å presentere en ny digital brukeropplevelse og ny teknologi. Vi vet at mange av kundene våre ønsker seg en bil i denne størrelsen, og Skoda Epiq vil dekke et etterlengtet behov, forteller Behrens.
Skoda skal altså lansere seks nye elbiler de kommende årene, og dette skal dekke alle behov fra bybilen til 7-seteren vist i form av konseptet Vision 7S.
Først ute er den kompakte SUVen Skoda Elroq, med verdenspremiere mot slutten av 2024.
‒ Vi kommer til å dele mer informasjon om Skoda Epiq fram mot verdenspremieren neste år, og forventer at denne modellen vil møte et viktig behov for de som ønsker seg en mindre, men allikevel romslig og svært effektiv SUV, avslutter Behrens.
Her er en sniktitt på den kommende lille elbilen med det episke navnet Skoda Epiq: