Svenskene har laget seg en torpedo-motor

Verdens mest effektive båtmotor ser ut som en torpedo og trenger (nesten) ikke service.


«Livet er for kort for oljeskift». Det slår Stockholm-selskapet Candela fast, og har like godt laget seg et elektrisk drivsystem for båter som ikke trenger slik smøring.

Og ja, som også er voldsom effektiv og veldig stille. For det er faktisk ikke elektriske drivverk normalt.

Svenske Candela lager elbåter, men de tar ikke den enkle veien ved å kopiere konkurrentene. De tenker nytt, noe som har resultert i en flyvende fritidsbåt kalt C-7.

Denne er utstyrt med et hydrofoil-system, noe som betyr at en vinge under båten løfter selve skroget over vannet og dermed er den største rekkevidde-tyven eliminert ‒ vannmotstanden.

C-7 har en utvendig påhengsmotor, og har en toppfart på 30 knop (55 km/t). Ved 20 knop (37 km/t) har den en rekkevidde på 50 nautiske mil (92 km), og da bruker den 0,8 kWh/Nm, noe som visstnok skal tilsvare energiinnholdet til 1 dl bensin.

Men en slik motor har åpenbart irritert svenskene, for det er et par ulemper med slike.

For det første trenger den et system som overfører kraften ned til propellen, noe som både kaster bort energi og som gir lyder.

For det andre trenger den et kjølesystem som også kompliserer motoren.

Begge delene er eliminert med «torpedo-motoren» de nå har utviklet.

Denne er ifølge Candela verdens mest effektive båtmotor ‒ uansett kategori.

‒ Hvordan skal den ultimate båtmotoren se ut? spør gründeren Gustav Hasselskog.

‒ Elektrisk, helt stille og uten oljebytte og service, og som fungerer en hel livstid, svarer han.

‒ Dessuten med minimalt energitap, hvor nesten all effekt fra batteriet brukes til å skape framdrift.

En utvendig motor trenger akslinger og utvekslinger som kaster bort energi, så Candelas ingeniører kom opp med to elektriske og kompakte motorer montert i et torpedolignende hus under vannet.

Det er to mot-roterende propeller som sitter rett på motorakslingen, noe som skal gjøre C-POD som den heter til verdens mest effektive båtmotor både målt mot de elektriske og de som går på bensin.

‒ Vi måtte utfordre etablerte ideer om hvordan en elmotor kan lages. Hvor går grensen, og hvorfor ikke lage de mindre?

‒ Ettersom motorene er under vannet betyr mindre motorer også mindre motstand. Hadde det vært åpenbart hvordan motorene kan gjøres små men kraftfulle, hadde nok alle elbåter hatt motorene under vannet. Det gjør jo hele båtmotoren enklere og stillere, påpeker Hasselskog.

Candela forklarer at volumet på en motor ikke bestemmes av effekten, men av dreiemomentet. Jo større slik, jo større motor. Effekten bestemmes at man ganger dreiemomentet med omdreiingene.

Så C-POD fikk et høyere turtall og et lavere dreiemoment, og slik klarte de å gjøre den enda mer kompakt.

Problemet er noe som er kalt for kavitasjon, som oppstår når propellbladet snurrer raskere enn 45 m/s – og dette omgikk de ved å lage propellene mindre og fordele drivkraften på to, mot-roterende propeller.

‒ Med mot-roterende propeller får vi to positive effekter. For det første åpner mindre propeller for at vi kan montere dem nærmere akslingen, noe som betyr mindre dreiemomentet og dermed mindre motorer.

‒ For det andre har mot-roterende propeller en mye høyere virkningsgrad. Med en andre propell bak den første får vi vannstrømmen til å gå rett bakover istedenfor å rotere. Bare det gir nesten 15 prosent mer rekkevidde, sier Hasselskog.

Et stort problem med å krympe motorene og på samme tid holde de kraftfulle er varmen som oppstår.

‒Man kan ta hvilken som helt elmotor og gi den tre ganger så mye strøm. Det funker, men kun i noen sekunder. Så smelter den.

‒ Med Candela C-POD har vi nesten ubegrenset kjøling fra det strømmende vannet, så utfordringen var å designe motoren slik at varmen ble ledet slik at kjølingen ble mest mulig effektiv, forklarer Hasselskog.

Andre positive effekter er altså at drivsystemet blir enda stillere, og at motoren nesten lever evig. Candela lover gjennom «flere generasjoner» ved normalt bruk, noe ifølge dem er 30 timer per sesong.

Svenskene sier at bensinmotorer krever service hver 100. time, mens C-POD kan tilbakelegge 3.000 timer uten noe som helst vedlikehold.

‒ Livet er for kort for oljeskifte, slår Hasselskog fast.

‒ Noen liter med smørolje per år har selvsagt ikke så mye å si for miljøet, men vi ville fjerne det helt. Vi ville lage en tørr motor.

Candela kan også opplyse at de nå lager hele båten selv, inkludert drivverket. Alle andre store båtprodusenter kjøper motorer fra en 3. part.

‒ Jeg trodde aldri jeg skulle få oppleve å kjøre en båt i 30 knop i total stillhet. Det er magisk, slår Candela-sjefen fast.

C-POD veier 26 kilo og har en effekt på 50 kW, og som du kan se ut av bildene under ser ut som en propelldrevet torpedo.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter