Merk deg navnet Lynk & Co. Salget har nemlig fått en rekordstart, og merket er nå på vei til Europa.
Tidligere i uka viste Geely Auto fram en ny SUV-modell som er basert på Volvo-plattformen Compact Modular Architecture (CMA), utviklet i Göteborg og en ny konkurrent til for eksempel Volvo XC40.
Dette bunner altså ut i at Volvo må dele teknologi og produksjon med konkurrerende merker, og det kan vi trygt slå fast at ferske Lynk allerede har blitt.
Det er kun tre år siden idéen om Lynk ble tent i Göteborg, men allerede nå har merket blitt verdens mest hurtigvoksende.
Lynk har åpnet kinesiske forhandlere i et voldsomt tempo, og i 2018 åpnet det ikke mindre enn 221 slike i verdens mest folkerike nasjon.
Det igjen har gitt Lynk en voldsom start, ifølge dem selv historiens aller beste.
De fokuserer altså på unge og hippe bileiere, og modellene er utstyrt med mye teknologi, og det satses også tung på tilkoblede biler.
‒ Vi ser steg for steg at mobilitetssatsingen vår virkelig ryster bilindustrien fra innsiden. Vi er stolte av tempoet rundt vår vekst så langt, og er begeistret for den europeiske lanseringen. Vår reise er godt i gang, så det er bare å forvente seg det uventede mens vi plukker opp hastigheten.
Geely-gruppen består i tillegg av Volvo og Lynk & Co av Geely Auto, Polestar, Proton, Lotus, London EV (el-taxier), Yuan Cheng Auto, den flyvende bilen Terrafugia og turdelingsselskapet Caocao.
De har også kjøpt seg opp i andre produsenter, som Daimler (Mercedes) og AB Volvo, og er nå den største eieren av det svenske selskapet som blant annet produserer lastebiler.
Følg bil24 på Facerbook
- Les også: Volvo skal bygge biler for nytt merke
- Les også: Lotus + Volvo = Sant
- Les også: Volvo-eierne inn i Mercedes