Svære nyheter rundt RAV4

Toyota satser ikke lenger kun på hybrider, men varmer opptil rene elbiler med ladbare hybrider. Og det fører til tidenes sterkeste RAV4.


Visste du at Toyota faktisk en gang i tiden lagde elbiler?
Faktisk helelektriske RAV4-modeller. Jepp.

Bakgrunnen var den samme som førte til at de satset på
hybrider gjennom modellen Prius, nemlig strenge utslippskrav i California.

På samme tid som de kom med Prius bestemte de seg også for å
lage en helelektrisk RAV4, og mellom 1997 og 2003 satte de sammen i underkant
av 1.500 slike biler.

Etter at Toyota stoppet produksjonen av elbilversjonen lot
de prosjektet hvile til 2012, men igjen presset California de til aksjon.

Vet du forresten at Toyota en gang var medeier i Tesla?
Jepp.

Det skjedde tilbake i 2010, og var en del av salget av fabrikken
i Fremont i California til Tesla, og som førte til at det japanske merket
mottok en aksjepost på rundt 3 prosent av elbilmerket.

Så de fant veien til Tesla i 2012, skrev en avtale og bare
noen måneder senere kunne Toyota nok en gang presentere en helelektrisk versjon
av RAV4 ‒ denne gang med god hjelp av Tesla.

Men det hjalp ikke på motivasjonen, for etter rundt 2.500
biler fikk de nok og satte punktum i 2014.

I 2016 fikk de også nok av Tesla, og solgte seg helt ut av elbil-selskapet.

RAV4 er altså en slags historisk modell for Toyota, så det
er kanskje ikke så rart at når de nå skal satse på ladbare hybrider innbefatter
dette også SUV-modellen.

Under Los Angeles Motor Show har de nå vist fram en helt ny RAV4-versjon kalt Prime, og dette blir den aller sterkeste versjonen av den meget populære modellen.

En RAV4 Prime er altså en ladbar hybrid, og den elektriske rekkevidden
er på «godt over 50 kilometer», ifølge Toyota selv. Ja, sågar over 60 kilometer
om man kjører forsiktig.

Ikke bare kommer denne med plugg, men den er også kraftpluggen i familien.

En Prime har nemlig 302 hestekrefter, noe som også gjør den
i stand til å sprinte opp til 100 km/t på rundt 6,2 sekunder.

302 hk er også et hopp på solide 83 hk sammenlignet med hybridversjonen som har den samme 2.5-liters motoren med 176 hk, noe som også gjør PHEV-versjonen rundt 2 sekunder raskere på øvelsen 0-100 km/t.

Tilbake i 2006 kom Toyota med en RAV4 som kunne skryte av en
3.5-liters V6, men heller ikke den har noe å stille opp med mot RAV4 Prime. Den
hadde 269 hk, og klarte å nå 100 km/t på rundt 6,7 sekunder ‒ et halvt sekund
saktere enn den ladbare hybriden nå klarer.

Toyota har montert litium-ion-batteripakken i gulvet, så den innvendige målene skal være de samme som for hybridversjonen.

Den nye 5. generasjonen av RAV4 ble lansert i fjor, og SUV-modellen
er en av de aller mest populære i Europa med et totalt salg på rundt 120.000
bare i år.

I Vest-Europa er det solgt rundt 105.000 hybrider av nye RAV4,
så det er kanskje ikke noe rart om Toyota har store forventninger til den som
også kommer med ladekabel.

Den aller sterkeste av dem alle.

Og en som fører den elektriske arven videre.

Toyota RAV4 Prime kommer i andre halvdel av 2020, og her er
flere bilder av den nye versjonen:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter