Suzuki er en av de store bilprodusentene i verden, men som mange andre av de historiske merkene startet selskapet med noe helt annet.
Adam Opel startet for eksempel opp med symaskiner og Armand Peugeot med sykler, og over i Japan startet Michio Suzuki med vevestoler i 1909. Sikkert ikke dumt, for silkeproduksjonen var stor i Japan på den tiden.
-->
Suzuki tok steget ut i resten av verden da de startet å eksportere en ny type vevemaskiner i 1929, men fikk raskt ferten av noe enda mer spennende.
Så i 1937 hadde selskapet klar den første prototypen av såkalte minibiler, og denne hadde blant annet en motor med hele 13 hk. Men før de fikk skikkelig fart på bilene skjedde noe dramatisk.
I 1941 angrep Japan den amerikanske basen Pearl Harbor på Honolulu, og ble dermed dratt inn i verdenskrigen. Den tok som kjent ikke slutt før fire år senere.
Suzuki droppet bilene og kjørte på med vevestolene, noe som var en suksess i noen år. Men i 1951 kollapset markedet, og Michio Suzuki måtte igjen tenke utenfor boksen.
Og tankene gikk selvsagt til de små bilene, og for sikkerhetsskyld startet Suzuki veldig smått ‒ med motoriserte tohjulinger. De traff blink, og i 1954 solgte de så mange motorsykler at de også skiftet navn til Suzuki Motor.
Men den unge staben nøyde seg ikke bare med to hjul, for her gjaldt noe som er kalt Yaramaika. Det betyr noe i retning «la oss gjøre det», eller vi kan jo ta det på engelsk: «Let’s do it». Ja, det høres kanskje kjent ut?
De første små bilene sto klare i 1955, og dette var Suzulight som er avbildet helt øverst. For ja, den var både lysende og ikke minst lett, for bilen veide inn til rett i overkant av 500 kilo. Eksporten av denne startet deretter i 1959.
Dette var altså starten på Suzukis bileventyr, som for alvor satte merket på kartet med modellen LJ10 (Light Jeep 10) i 1970. Ja, det var forgjengeren til bilen som skulle bli kjent som Jimny.
Her er 2018-modellen:
Før LJ10 hadde de også entret det kompakte markedet med Fronte 800 i 1965, og i 1975 åpnet de også sin første produksjon utenfor Japan ‒ mer eksakt i Pakistan. Nabolandet India fikk sin første Suzuki-fabrikk i 1983, mens de også ekspanderte over til Europa og Ungarn i 1992.
I dag har Suzuki 15 produksjonsbaser i 10 land inkludert Japan, og Suzukis biler selges i 184 land verden over.
Den store kundefavoritten er Alto, en bil som gikk inn i produksjon allerede i 1979. Den modellen står for hver femte Suzuki som er produsert. 44 år senere lever Alto fortsatt i beste velgående, og den lille bilen er spesielt populær i folksomme India.
På en måte kan vi si at Alto er starten på salgseventyret til Suzuki, og her er de store milepælene til bilmerket:
1989: 10 millioner
1998: 20 millioner
2004: 30 millioner
2009: 40 millioner
2013: 50 millioner
2016: 60 millioner
2020: 70 millioner
2023: 80 millioner
Så hvordan fordeler dette seg på modellene? Jo, slik:
Alto: 16,01 millioner
Wagon R: 9,50 millioner
Swift: 8,95 millioner
Every: 8,39 millioner
Carry: 7,28 millioner
Vitara: 3,95 millioner
Jimny: 3,33 millioner
‒ Vi er takknemlige for å bli favorisert av så mange kunder. Alto er vår bestselgende modell, og den har spilt en svært viktig rolle for Suzukis minikjøretøyer så vel som for selve selskapets historie, sier president Osamu Suzuki.
‒ Vi vil gjøre ytterligere anstrengelser for å gi verdi som uttrykker vår produksjonskjerne av «Sho, Sho, Kei, Tan, Bi» (Mindre, Færre, Lettere, Kortere, Skjønnhet) hvor vi er på opprinnelsen rundt «kundefokusert verdi», en ånd som er videreført fra vår grunnlegger. Vi vil fortsette å tilby miljøvennlige produkter og tjenester som støtter daglig transport for kunder over hele verden, og som alltid er ved siden av en pålitelig, vennelignende livsstilspartner.
Så hva med elbiler? Suzuki har som kjent havnet litt bakpå der, men det er gode nyheter. For under Tokyo Mobility Show senere denne måneden skal de vise fram et konsept som skal bli til deres første elbil som er meldt inn til 2025.
Dermed bør Suzuki også kunne selge nye millioner nå som bilverden er i ferd med å bli elektrifisert, så får vi se hvor mange år det går før de passerer 90 millioner biler.
Slik ser elbil-konseptet Suzuki eVX 4×4 ut:
Les også: