Suzuki rundet 100 år

Her er en litt forsinket bursdagshilsen; Suzuki rundet nemlig 100 år 15. mars. Vel, på en måte gjorde de det.


Suzuki sliter kanskje litt for tiden, og både hjemme i Japan
og ut i resten av verden går dessverre bilsalget litt den gale veien. Totalt solgte
de rundt 300.000 biler i fjor, foruten mikrobiler som er svært populære blant
annet i Japan.

Her i Norge endte 2019-salget på 2.309 biler, noe som holdt
til en 19. plass på statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Men tross litt dårlige tider rundt bilene (de har også andre
områder som motorsykler) holder Suzuki det flytende, og dermed har de holdt det
gående i 100 år også.

Eller er det kanskje 111 år? Det er ikke så godt å bli klok
på.

For blar vi tilbake i historien startet Suzuki-eventyret
faktisk i 1909, for da etablerte Michio Suzuki selskapet Suzuki Loom Works.

Dette er forgjengeren til Suzuki Loom Manufacturing Company,
og det er her de 100 bursdagslysene kommer inn.

Selskapet ble nemlig stiftet 15. mars 1920 i Hamamatsu i Shizuoka
hvor dagens hovedkvarter også ligger, og Suzuki hevder selv at det er denne
dagen som må regnes.

Og siden de selv påstår at de er akkurat 100 år, så respekterer
vi selvsagt det.

Så gratulerer med dagen som var, Suzuki.

Suzuki startet med vevstoler

Michio Suzuki startet ikke opp med kjøretøy, men med å bygge
vevestoler for den gigantiske silkeindustrien i Japan.

Dette styrte selskapet med i flere år, men etter hvert ble Suzuki
sulten på mer suksess.

Han så at interessen for små biler var økende, og bestemte
seg for å utvide bedriften med slike.

Suzuki startet med å bygge prototyper i 1937, og de utviklet
også en ganske så smart firtakts 4-sylindret motor som kunne vri ut 13 hestekrefter.

Men som vi skjønner var ikke timingen veldig god, for i 1941
ble Japan en del av 2. verdenskrig da de angrep den amerikanske basen Pearl
Harbor på Honolulu.

Først motorsykler, så biler

Etter krigen fikk vevestol-industrien et oppsving, blant
annet med en langt bredere eksport, og Suzuki la fra seg planene om en bil.

Industrien kollapset dog i 1951, og det var igjen på tide å
blåse støvet av de gamle bil-planene.

Suzuki startet smått, og satset først på motorsykler. Eller motoriserte
sykler, om du vil. Og suksessen lot ikke vente på seg.

Innen 1954 produserte Suzuki hele 6.000 motorsykler i
måneden, og selskapet skiftet også navn til Suzuki Motor. Den suksessen førte
til det som skulle bli Japans første masseproduserte mikrobil.

Let’s do it!

Suzuki hadde samlet en gjeng med ganske så unge folk, og de
aller fleste var i 20-årene. De jobbet ut fra Suzukis «Yaramaika»-ånd, som også
et kjent skomerke siden har gjort til sitt varemerke.

Yaramaika betyr noe i nærheten av «la oss gjøre det», og på
engelsk «let’s do it». Høres kjent ut, ikke sant?

Og folkene hos Suzuki gjorde det til gangs.

Suzuki var smart til å sjekke ut hvordan de lagde biler andre plasser, og spesielt i Europa. Han lot seg inspirere av flere av de små bilene som var på gang her, og kom til slutt opp med Suzulight.

Dette var en såkalt kei-bil, altså en som var under tre
meter lang og som hadde en motor på maks 360 kubikk.

Imponert president

Suzulight var som navnet sier en lettvekter, og veide rett i
overkant av 500 kilo og var utstyrt med en 360 kubikks totakters motor med 15 hk.
Den kom også med ganske så moderne fjærer, og var på den tiden ganske så komfortabel
å kjøre.

Suzuki måtte ha bekreftelse på at dette var en god bil, så
han beordret en testtur over fjellene fra Hamamatsu til Tokyo, en tur på rundt
300 kilometer.

Da de ankom storbyen sent om kvelden ble de tatt imot av presidenten for Japans bilforbund, og han fikk til og med bilen til test.

Noen senere kunne presidenten melde tilbake til at han var
svært godt fornøyd med bilen, og ga den sin godkjennelse.

4-5 biler om måneden

Bilen gikk inn i produksjon, og i oktober 1955 kunne Suzuki levere
de to første til leger som kunne bruke bilene på sine daglige besøk.

I starten lagde Suzuki 3-4 biler per måned, men tidlig i
1956 hadde dette økt til 30 eksemplarer.

Ryktene skal ha det til at kun to av de originale bilene fortsatt finnes, og begge befinner seg i Suzuki Plaza Museum i Hamamatsu.

Suzulight og de tidlige motorsyklene var altså startskuddet
for den Suzuki vi kjenner i dag, og i 1970 tok de et nytt steg da de
presenterte LJ10 (Light Jeep 10).

Også dette var en kei-bil, men forskjellen var at den var mer terrengrettet og ikke minst firehjulsdrevet. Ja, det var den som skulle bli kjent som Jimny.

Samarbeider med Toyota

Per i dag har Suzuki solgt rundt 3 millioner av denne lille jeepen, og i 2018 presenterte Suzuki 4. generasjonen av modellen.

I dag tilbyr merket en rekke bilmodeller, og blant de mer
kjente her i Norge kan vi nevne Alto, Ignis, Swift, SX4 og Vitara i tillegg til
Jimny.

Hva framtiden vil bringe vet ingen, men Suzuki jobber blant
annet sammen med Toyota for å lage en liten elbil for det indiske markedet.

Og det kan jo ikke være dumt å jobbe sammen med Toyota eller
å tenke på elbiler, så vi satser på at Suzuki får leve i 100 år til.

Kanskje til og med i 111 år?

Les også:

Les mer om:

Nyheter