Superbilen til Mercedes nærmer seg

Mercedes har nå kommet så langt i prosjektet rundt den ultimate superbilen at den nå er flyttet fra vindtunnelen og til testbanen. Og snart venter Nordschleife.


På 1980-tallet dominerte McLaren stort i formel 1, og det gjorde sitt til at ambisjonene også vokste. De ville rett og slett løfte formel 1-bilen ut fra racerbanen og ut på de vanlige veiene, og satte i gang et voldsomt prosjekt.

Resultatet var en superbil kalt McLaren F1, som den gang var overlegent alt annet som rullet rundt på åpne veier.

-->
Nå er det Mercedes som dominerer formel 1, og jaggu har de også fått akkurat de samme ambisjonene. De vil altså løfte teknologien ut til gatebiler, og målet er at bilen skal fungere like godt til butikken som rundt Nordschleife. Det er en formidabel oppgave.

Prosjektet, like godt kalt Project One, ble lansert i 2017, og har en lignende motor som 2016-versjonen av formel 1-bilene.

Motor og drivverk er utviklet av en avdeling til Mercedes-AMG Petronas Motorsport som ligger i Brixworth, og de har forsøkt å få dette så likt formel 1-bilen som mulig. Det betyr en 1.6-liters V6 koblet opp mot en elektrisk motor, og i tillegg setter Mercedes inn tre andre elmotorer slik at den får firehjulsdrift.

Summen av alt dette er en bil med over 1.000 hestekrefter, mens toppfarten kun er oppgitt til «over 350 km/t».

Utfordringen for Mercedes-AMG blir altså å implementere kjøreegenskapene fra formel 1 i en lovlig gatebil, som også skal fungere helt ok under hverdagslig kjøring. Denne kombinasjonen har vist seg svært så innviklet, og bare det å få dempet lyden slik at ikke hele nabolaget får hjertestans når denne kommer rullende har vært litt av en utfordring.

Men nå nærmer Project One seg endelig sluttfasen, og nå har teamet bak bilen tatt et megasteg ved å flytte bilen fra vindtunnelen hvor den har fått perfekte aerodynamiske egenskaper og over til testbanen.

Mercedes-AMG har nå gitt den en masse runder på testbanen i Immendingen, og dermed fått samlet mye data som nå skal analysere.

Nå skal Project One inn i simulatoren i Affalterbach igjen, og deretter venter den ultimate testen.

For nå er superbilen så nær produksjon at den også skal besøke verdens mest utfordrende racerbane, Nordsløyfa til Nürburgring. Om bilen takler den utfordringen, bør det ikke gå altfor lang tid før den faktisk går inn i produksjon.

Og da blir det mulig å kjøre formel 1-bilene til Mercedes-AMG uten å hete Lewis Hamilton eller Valtteri Bottas. Vel, nesten, iallfall.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene