Lucid banket Tesla og Taycan i rekkeviddetest

Lucid sjokkerte nylig elbilverden med å påstå at den kommende Lucid Air har en rekkevidde på 832 kilometer. Og en ny test viser at det ikke bare er skryt.


De siste årene har vi gang på gang lest om kommende elbiler som skal knuse dagens rekkevidder, men foreløpig har det kun vært tomt snakk. Fortsatt er det Tesla som er dronningen med sine langdistanseversjoner, men skal de beholde tronen må de gasse på.

Tidligere denne uka annonserte de at Lucid Air har satt en ny standard for elbiler, og at bilen har en offisiell rekkevidde på 517 miles målt via den strenge EPA-standarden. 1 miles er 1,609 kilometer, og dermed betyr det at Lucid Air har en rekkevidde på 832 kilometer.

Testen som kom til dette tallet ble gjort av FEV, et internasjonalt selskap som verifiserer rekkevidder på tilnærmet samme måte som EPA-testene gjennomføres.

‒ Jeg er glad at Lucid Air nå er uavhengig verifisert av FEV som viser et estimert EPA-område på 517 miles, og at vi har nådd dette landemerket for elbiler gjennom å utvikle vår egen teknologi, sier Peter Rawlinson, administrerende direktør for Lucid Motors.

Og legger til en rekke ting som har åpnet for en slik rekkevidde.

‒ Jeg tror at vår 900-volts arkitektur, våre baneløpsrettede batteripakker, kompakte motorer og kraftelektronikk, integrerte overføringssystemer, aerodynamikk, chassis og termiske systemer, programvare og generell systemeffektivitet har gjort at vi har nådd scenen der den samlet sett setter en ny standard og leverer en rekke «verdens første»-nyheter.

Lager formel E-batterier

Det er ikke tilfeldig at Lucid nå hever lista for elbiler, for de har utviklet batterier i over 10 år hvor elektriske biler har klokket inn mer enn 20 millioner kilometer på veiene.

Atieva, Lucids teknologiske avdeling, er i tillegg offisiell leverandør av batteripakker til formel E, de elektriske racerbilenes svar på formel 1. Slike formel-biler må ha lette, kompakte og kraftfulle batteripakker, og det er altså det Rawlinson mener med baneløpsrettede batterier.

‒ Rekkevidde og effektivitet er anerkjent som de mest relevante punktene som viser hvor teknisk god en elbil er. For noen år siden kunne vi vise fram alfa-prototyper til Lucid Air som lovet over 400 miles (643 km) rekkevidde, noe som reflekterte teknologien vår den gang. I mellomtiden har vi oppnådd en rekke teknologiske gjennombrudd, som har kulminerte med en uovertruffen grad av energieffektivitet, sier Rawlinson.

Men det store spørsmålet er jo om en Lucid Air faktisk kan rulle 832 kilometer. Og om den er overlegen en Tesla.

Det har også Bloomberg lurt på, og Lucid var mer enn villig til å hjelpe til. Lucid eier nemlig både en Tesla Mode S Long Range Plus og en Porsche Taycan Turbo S, og sørget for et aldri så lite mestermøte.

Tesla Model S Long Range Plus er den første elbilen som bikker 400 miles, så Lucid Air ble altså satt opp mot selve dronningen i testen.

Nå skal det sies at det var ingeniører fra Lucid som kjørte både Teslaen og Porschen, men bilene gjennomførte de tre etappene i konvoi og det var også strenge protokoller som skulle forhindre juks.

Bilene ble kjørt i et vanlig trafikkmønster, noe som inkluderte motorvei med 112 km/t hastighet. Temperaturen var rundt 26 grader, og målet var ganske enkelt å kjøre til bilene gikk tom for strøm.

Lucid Air-modellen var en pre-produksjonsversjon, så Lucid satte også inn 22,6 kilo med ballast for å få den riktige produksjonsvekten på bilen. Denne hadde også ulempen av at journalisten satt på (ekstra vekt), for dette var altså en preproduksjonsbil som ikke er vanlig registrert. Den måtte altså kjøres av en ingeniør, den også.

Så hva ble resultatet?

Ikke overraskende ga Porsche Taycan Turbo S seg først. Denne har en EPA-rekkevidde på kun 309 kilometer, og rullet i testen til Bloomberg i 380 kilometer før det sa stopp. Dette viser også hvor streng EPA er, for rekkevidden til Taycan Turbo S i WLTP-standarden er satt til 388/412 kilometer.

Men så hva med Tesla Model S Long Range Plus?

Denne bikker altså 400 miles på papiret, og EPA-rekkevidden lyder mer eksakt på 647 kilometer. Men skuffende nok var ikke testbilen i nærheten av dette.

Model S Long Range Plus stoppet allerede på 571 kilometer, og underpresterte dermed med 76 kilometer. Dette virker dog litt merkelig, for da NAF testet alle 29 elbilene som er i det norske markedet rullet en Tesla Model S LR hele 645 kilometer før den ga seg. Den var klart best av samtlige, og rullet også 35 kilometer over den oppgitte WLTP-rekkevidden.  

Men selv ikke 645 kilometer ville holdt mot rekkeviddedyret Lucid Air, som heller ikke kom i nærheten av den estimerte EPA-rekkevidden på 832 kilometer. Så dette var åpenbart en testløype som gikk hardt utover strøm-konsumet.

Da Teslaen ga opp hadde Lucid Air fortsatt 20 prosent igjen på batteriet, og til slutt klarte den å kravle seg til en solid distanse på 734 kilometer ‒ svært så imponerende.

Nå skal det legges til at Lucid Air faktisk blir rundt dobbelt så dyr som Tesla Model S Long Range Plus i USA, men den blir mest sannsynlig også noen dollar billigere enn Porsche Taycan Turbo S som den jo banket skikkelig. Lucid har dog ikke satt de endelige prisene, så vi får se hva den havner på.

Men det var uansett overlegen Tesla i rekkeviddetesten.

Nok en Tesla-kilevink

Dette er på en måte den andre kilevinken Lucid gir Tesla, for du husker kanskje at Tesla-sjef Elon Musk truet med å ta elbilmerket av børsen og gjøre det privat? Dette skjedde for ganske nøyaktig ett år siden, og Musk hevdet at han hadde finansiell støtte fra det fra det saudiarabiske fondet kalt Public Investment Fund (PIF) til å gjøre nettopp dette.

Men PIF var ikke like enig i akkurat dette, og like etter svarte fondet med å heller gå inn i Lucid med summer som kan ende helt opp i 8,5 milliarder kroner.

Og lederne i PIF har garantert fått med seg denne testen, så kanskje vanker det en liten bonus?

Det er som kjent mange som sitter på elbil-gjerdet på grunn av en relativt kort rekkevidde for elbiler sammenliknet med diesel- og bensinbilene, men med rekkevidder over 700 kilometer bør ikke dette lenger være et stort hinder.

Så Tesla banet kanskje vei for elbilene, men nå kan muligens Lucid bryte ned en av de siste barrierene rundt elbilene om Lucid Air faktisk får en rekkevidde på over 800 kilometer.

Også til Norge

‒ Jeg er glad for at vi har oppnådd en estimert EPA-rekkevidde på 832 kilometer, samtidig som vi reduserer kapasiteten til batteripakken betydelig. Dermed kan vi reduserer bilens vekt og kostnader, og på samme tid forbedre plassen innvendig. En slik eksepsjonell effektivitet oppnådd gjennom egen teknologi er unektelig et mål for et ekte elbil-teknologiselskap, sier Rawlinson.

Og Bloomberg-journalisten som var med på rekkevidde-testen kommenterer også plassen, så sjekk ut hele saken her.

Lucid har for lengst åpnet for reservasjoner av den imponerende elbilen, også i Norge. Bilmerket fokuserer selvsagt aller først på USA, og produksjonen i Arizona skal starte tidlig i 2021. Men deretter kommer Norge og Europa ganske kjapt etter.

Lucid Air får verdenspremiere 9. september, og da blir også spesifikasjoner, konfigurasjoner og priser offentliggjort.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter