Ny Audi S3 med 310 hk

S3 var en pioner da den kom for over 20 år siden, og nå blir den enda mer sportslig.


Audi lagde seg rett og slett et nytt segment da de presenterte S3, den mer kraftfulle søsteren til A3. Dette var den første sportsmodellen i det kompakte premiumsegmentet, og er en slags mellomløsning mellom standardbilene og de mer rene sportsbilene i form av RS.

Første generasjon A3 kom i 1996, og tre år senere hevet Audi lista med S3. Den gang ble den tilbydd med to motoralternativer, en med 210 hk og en med 225 hk.

2. generasjon S3 kom i 2006, og kunne da by på 265 hk, mens den aller første RS 3 kom i 2011 og kunne skilte med hele 340 hk under panseret.

Også 3. generasjon av A3 har fått sin S3, noe som skjedde i 2013. Nå var antall hk hevet til akkurat 300 hk, mens RS 3 som ble introdusert i 2015 var en skikkelig villbajas med 367 hk.

En ny generasjon A3 er akkurat lansert, og Audi har heldigvis ingen planer om å pensjonere S3 riktig ennå. For også denne kommer i ny drakt, og ifølge Audi selv er den både mer «sportslig, kraftfull og byr på enda mer kjøreglede». Ja, det høres utvilsomt positivt ut.

Audi har på gang både en Sportback og sedan av S3, og den 2-liters TSFI-motoren kan nå skilte med 310 hk og et dreiemoment på 400 Nm. En 7-trinns S tronic-kasse, variabel quattrodrift som fordeler kreftene mellom for- og bakakslingene og S-sportchassis med demperregulering sørger for å plante kreftene til bakken, noe som gjør S3 kapabel til å sprinte fra 0 til 100 km/t på 4,8 sekunder. Toppfarten er satt til 250 km/t.

De to modellene får selvsagt alt det nye utstyret og teknologien den nye A3-generasjonen også byr på, noe som inkluderer den nye generasjonen av infotainment kalt MIB 3, C2X-teknologi som lar den holde løpende kontakt med omverden og diverse førerassistenter inkludert en adaptiv cruisekontroll.

Det er selvsagt også støtte for både Apple CarPlay og Android Auto, og via Audi connect key er det mulig å låse seg inn i bilen og starte den opp via Android-mobilen. Ja, Audi spanderer til og med på et skikkelig lydanlegg via Bang & Olufsen som byr på 3D-lyd. Og selvsagt sportsseter.

Som vanlig er det også mulig å gjenkjenne en S3 på utsiden, med store luftinntak, S-logoen og fire stusser som viser at denne har noe spesielt under panseret. Nye S3 er selvsagt også utstyrt med matrix LED-lykter og en stor diffusor bak.

Det er også mulig å se at dette er en S3 bare ved å se på høyden, for bilen er senket 15 mm i forhold til A3. Den kommer også med progressiv styring som sammen med S-sportchassis med demperregulering skal sørge for morsomme kjøreegenskaper. Demperregulering fungerer ved at «ventiler i støtdemperne styrer oljetilførselen slik at det i løpet av få tusendeler justeres individuelt og kontinuerlig i forhold til veien, kjøresituasjonen og føreren krav», ifølge Audi selv.

Og ja, det er en ny bremsekraftforsterker som skal sørge for at de ventilerte skivene klarer å bremse S3 best mulig, og originalt kommer S3 med 18-tommers hjul som er mulig til å oppgradere til 19-tommere.

Nye S3 har også vokst, S3 Sportback med tre centimeter i lengden og sedanutgave med fire. Bredden er dessuten økt med tre centimeter.

5-dørsversjonen måler 4,34 meter og 4-dørsversjonen 4,50 meter, mens de er identiske i bredden (1,82 m), høyden (1,43 m) og akselavstand (2,64 m). En litt større S3 betyr bedre innvendig plass, og bakerst byr bagasjerommet på 325/1.145 liter for Sportback og 370 liter for sedanen.

Nye S3 skal være klar i løpet av høsten, men vi er ikke kjent med norske priser. Men at nye S3 bikker en halv million må du nok regne med, for såpass må det vel være for modellen som introduserte et helt nytt segment?

Her er flere bilder av de to nye S3-modellene:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter