Er man sent ute er det bare en ting som gjelder, nemlig å gasse på. Det gjør som kjent et merke som Toyota nå, og Subaru har heller ikke tenkt å henge etter.
Vi snakker selvsagt om elbilsatstingen hvor japanske merker som Toyota, Subaru, Honda og Mitsubishi havnet litt bakpå, og det er nå på tide å tette forspranget.
-->
Toyota har for eksempel meldt 10 elbilmodeller når vi befinner oss i 2026, og når vi runder et nytt tiår skal det være 30 helelektriske modeller i porteføljen.
Deres første er som kjent allerede på plass, og bZ4X er en SUV som allerede har festet et grep rundt nybilsalget her hjemme som den er tredje mest populære nybilen etter årets fire første måneder.
Honda har på sin side akkurat vist fram sin neste elbil etter bybilen Honda e, og dette er en slags helelektrisk søster til HR-V-modellen som ikke bør være altfor langt unna. Den kommende elbilen heter e:Ny1, og går inn i det hete B-segmentet. Les mer om den i en av lenkene helt nederst.
Mitsubishi burde vært en av de som allerede ledet an i den helelektriske overgangen, for dette er et av merket som faktisk er en pioner. De kom med elbilen i-MiEV allerede i 2009, og dette er intet mindre enn den første elbilen som rundet 10.000 eksemplarer.
De valgte å droppe elbilsatstingen etter denne lille suksesshistorien, men setter nå alle kluter til og har blant annet meldt fire elbiler som også inkluderer en helelektrisk pickup.
Over hos Subaru har de sammen med Toyota tatt sitt første steg med en søstermodell til bZ4X kalt Solterra, og det kommer også en tredje søsteren av disse i form av Lexus RZ.
Subaru sier at det totalt skal være fire elbilmodeller på plass i 2026, og alle disse skal være SUV- og crossover-modeller.
Planen er å få opp en dedikert produksjonslinje i Yajima-anlegget i 2025, noe som skal føre til at de kan sette sammen 200.000 elbiler i året fra 2026. Dette skal utvides med en ny produksjonslinje ved Oizumi-anlegget som dobler det totale antall årlige elbiler til 400.000 fra 2028.
Og framtiden ser da også ganske lys ut for Subaru, noe resultat fra det siste regnskapsåret viser.
For tross alle utfordringene som rir bilindustrien har produksjonen det siste året steget med over 20 prosent til totalt 874.000 biler, og målet for det neste året er å bikke 1 million biler.
Hva de tre nye elbilmodellene kan lokke med av spesifikasjoner sier Subaru ingenting om, men som vi kan se av bildet under garderer de seg med kun litt mer høyreiste utgaver ‒ noe som jo kan være smart i en veldig SUV-fokusert bilverden.
Les også: