- Annonse -
HjemElbilerNorsk storritt med elektrisk milepæl

Norsk storritt med elektrisk milepæl

Som det første store sykkelrittet skal Arctic Race og lagene som deltar kun benytte elbiler under etappene. Og det er ikke småtterier av elbiler som vil følge rittet i august.

Det er åpenbart noe spesielt at de store sykkelrittene også fører til ganske mye utslipp, for sammen med de mange syklistene følger det også motorsykler, helikoptere, ambulanser ‒ og mange dusin biler.

- Annonse -

Under det pågående Giro d’Italia som for øvrig nordnorske Andreas Leknessund har ledet store deler av skal det for eksempel sykles nærmere 3.500 kilometer, og på startstreken stilte 22 lag og 176 syklister. Gjennom 21 etapper samt forflytning mellom disse følger også en masse biler, og dette er selvsagt lite bærekraftig.

Men nå tar Arctic Race of Norway som det første profesjonelle sykkelrittet grep, og leder sykkelsporten inn i den helelektriske tiden med følgebiler uten lokale utslipp.

Og det skulle kanskje bare mangle at det første store rittet som gjør dette er norsk, for vi er som kjent et fyrtårn i den globale elbilsatstingen. Norge blir altså nok en gang et utstillingsvindu, og sykkelrittet er større enn du kanskje tror ‒ det vises nemlig på fjernsyn i vanvittige 189 land.

Så hvor mange elbiler trenger et stort ritt som Artic Race?

- Annonse -

Jo, totalt skal bilpartner Xpeng levere 120 elbiler, hvor SUV-modellen G3i skal benyttes som gjestebiler og sedanen P7 brukes som servicebiler og rittbiler.

Administrerende direktør i Xpeng Norge, Claes Persson, sier at en helelektrisk bilpark i verdens nordligste profesjonelle sykkelritt er et svært viktig steg for store idrettsarrangementer som i framtiden må kutte klimagassutslippene.

‒ Dette er en historisk dag for Xpeng som for første gang inngår et så stort sponsorsamarbeid i Europa, sier han.

‒ Men det er også en historisk dag for sykkelsporten. For det er første gang et internasjonalt sykkelritt kun benytter elbiler som følgebiler. I likhet med Arctic Race of Norway, har Xpeng fokus på bærekraft og vi jobber begge med teknologiutvikling for å bidra til å drive verden fremover.

- Annonse -

Sykkelrittet i nord starter i år i Kautokeino, og skal gjennom store deler av Finnmark før det hele avsluttes fire dager senere med forhåpentlig en spektakulær etappe opp til Nordkapp. Totalt skal det sykles 663 kilometer, og den lengste etappen måler drøye 171 kilometer.

Arrangørene trenger altså 120 elbiler for å få det hele til å gå opp, og det skal Xpeng levere.

‒ Xpeng har kun elbiler, og det passer oss perfekt, sier daglig leder Knut Eirik Dybdal i Arctic Race.

‒ Vi har alle et ansvar for å bidra til kutt i klimagassutslipp. Arctic Race of Norway er sertifisert som miljøfyrtårn, og med denne avtalen blir vi enda mer klimavennlige og bærekraftige. Det er vi svært fornøyde med.

Nå går ikke sykkelrittet inn i dette prosjektet helt blinde, for de har allerede hatt innslag av elbiler under tidligere ritt.

‒ Flere ga uttrykk for at det var positivt at Arctic Race of Norway tar et utvidet ansvar for miljøet, og at de fikk være med på dette. Derfor er det ekstra stas at vi fra i år kun bruker elbiler i rittet, sier Dybdal.

Arctic Race ble opprettet av flere grunner. I tillegg til at det setter Norge på kartet gir det også Nord-Norge en flott reklame, og bidrar også til aktivitet i landsdelen som ofte blir litt oversett.

Det skaper også verdier for mange selskaper, og i år får Bil i Nord i en skikkelig utfordring ‒ det er nemlig de som skal levere og håndtere alle elbilene som brukes i rittet.

Faktisk blir også dette litt historisk, for den globalt sett lille forhandleren blir den første hos Xpeng her i Europa som håndterer et slikt stort prosjekt.

‒ Etter 10 år har Artic Race of Norway befestet sin posisjon som en av de mest betydningsfulle aktivitetene for regionen Nord-Norge. De har sørget for å gjøre denne fantastiske landsdelen kjent langt utenfor Norges grenser, sier Persson.

‒ Med fokus på felles verdier for dette enestående prosjektet, gleder vi i Xpeng oss virkelig til å ta fatt på samarbeidet og veien vi har foran oss. Dette blir spennende.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Kia EV9 kan by på mange spennende løsninger. (Fotos: Nybiltester)

Vi har sjekket ut Kia EV9

Vi ble med til Frankfurt for å se produksjonsmodellen av Kia EV9, en romslig elbil på rett over 5...
Mercedes-Maybach får nå en nattpakke som gjør den litt, tja, skummel. (Fotos: Mercedes)

Nattversjon av det mest eksklusive

På jakt etter det beste av det beste? Da går ferden muligens til Mercedes-Maybach, og de kan nå lokke...
Her er det nye og gamle emblemet til Porsche, og ser du forskjellen? (Fotos: Porsche)

Ny Porsche-logo

Finn en «feil» på bildet over! Den første utgaven av Porsches nå berømte emblem ble laget i 1952, og minner...
Dette er verdens første kvinnelige krasjdukke, og mammaen hennes. (Fotos: VTI)

Sjekk ut verdens første kvinnelige krasjdukke

Svenskene bare skal lede an når det kommer til trafikksikkerhet, og nå har de også laget verdens første kvinnelige...
Volkswagen viser nå fram en ID. Buzz med hele sju seter. (Fotos: Volkswagen)

Her er 7-seters Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen viser nå en nærmere 5 meter lang ID. Buzz, og det betyr en versjon med plass til hele...
Både Volvo og Polestar baner nå vei for enda mer støtte til Apple CarPlay. Her innsiden av en Volvo XC40. (Foto: Volvo)

Volvo og Polestar med mer støtte til CarPlay

Gode nyheter for alle som kjører en moderne Volvo eller Polestar, og ikke minst for de som også har...
Rekkevidde-angsten lever i beste velgående, viser en ny undersøkelse. (Foto: NAF/Motor)

Rekkevidde-angsten lever i beste velgående

Selv om nye elbiler nå til og med strekker ut rekkevidden til over 600 kilometer, er det fortsatt mange...
Nybilsalget blomstret i mai, og en av bilene som ledet an var BMW iX1. (Fotos: BMW)

Bilsalget tok seg opp

Kom mai, du skjønne. Nybilsalget blomstret i siste måned før sommeren, men fortsatt er salget bak fjorårets. Det har vært...
Ingen har så langt i 2023 omkommet på sykkel eller moped. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Dødsulykker: En gruppe skiller seg positivt ut

I en periode hvor antall dødsulykker stiger er det et lyspunkt, nemlig de på sykkel og moped. I mai måtte...
Range Rover Sport SV er den nye sjefen i familien. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Den sterkeste Range Rover Sport noensinne

Det er en ny sjef i Ranger Rover Sport-familien, nemlig en SV-utgave. Sport-utgaven til Range Rover har vært her siden...
Volvo gir oss en sniktitt på dashbordet til EX30. (Fotos: Volvo)

En sniktitt på innsiden av Volvo EX30

Ikke bare får elbilmodellen Volvo EX30 en senterskjerm med det meste av info, men også noe så spesielt som...
Det er fortsatt mange som er svært skeptiske til elbiler, viser en fersk undersøkelse. (Fotos: NAF)

Elbil? Nei, takk!

1 av 10 er fast bestemt på at de aldri skal ha elbil, og det hjelper heller ikke at...
Toyota Yaris får seg nå et løft. (Fotos: Toyota)

Toyota Yaris får flere krefter

5. generasjon hybrid gir den lille favoritten Toyota Yaris enda bedre ytelser, men det er ikke alt. Den får...
Bugatti skal bygge seg en ultraluksuriøs skyskraper. Jepp. (Fotos: Bugatti)

Bugatti bygger seg en skyskraper

Bugatti kan ikke være dårligere enn Aston Martin og Bentley, og byr på en 46 etasjers luksuskompleks som skal...
Dette forsikringsbeviset er smart å ha liggende i hanskerommet ut bilferien tar deg til det store utlandet. (Foto: If)

Forsikringsbeviset som bør ligge i hanskerommet

Om bilferien tar deg til det store utlandet er det smart å ha et forsikringsbevis liggende i hanskerommet. Mange gjør...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her