Elektriske sparkesykler har kommet som er farsott, og selv om de er til glede for mange utgjør de også en fare og et irritasjonsmoment. Nå skal Statens vegvesen komme med forslag til regler.
Vi har skrevet om det før, men det er åpenbart ikke alle som har fått det med seg. For det er regler også for sparkesyklene, og det er blant annet ikke lov til å kjøre fortere enn ganghastighet på fortau, det er ikke lov til å kjøre på rødt, i påvirket tilstand eller to på sparkesykkelen om totalvekten passerer 100 kilo.
Men det er ikke bare råkjørende og hensynsløse sparkelister som skaper frustrasjon og farlige situasjoner, for antall utleiesykler har eksplodert i de store byene. Det har igjen ført til at det står, og ligger, el-sparkesykler stort sett overalt i sentrumsstrøk.
-->
Samferdselsminister Knut Arild Hareide er en av de mest sindige rikspolitikerne Norge har fostret, men selv han har nå fått nok av de «lovløse» tilstandene.
– I utgangspunktet er små elektriske kjøretøyer som el-sparkesykler et positivt tilskudd til bymiljøet, og bidrar til økt mobilitet, sier KrF-politikeren.
‒ Samtidig ser vi store utfordringer ved utbredelsen og bruken av slike kjøretøyer, som nå gjør seg gjeldende i de største byene våre. Jeg ber derfor nå Statens vegvesen utrede nærmere hvordan vi bør stramme inn på de generelle reglene som gjelder parkering og bruk av el-sparkesykler og andre små elektriske kjøretøy, sier samferdselsministeren.
Han har altså gitt Vegvesenet beskjed om å «utrede egnede reguleringer og høringsforslag til forskriftsendringer etter vegtrafikklovgivningen som kan håndtere utfordringene knyttet til fremkommelighet og ulykker». Enklere sagt, Hareide vil stramme inn.
‒ Det er behov for strengere regler for el-sparkesykler. Både erfaringene så langt og innspill jeg har fått etter møter med både kommuner, interesseorganisasjoner og næringen selv tilsier dette, sier Hareide.
Dette skal utredningen blant annet ta stilling til:
Parkering og håndheving
Ruspåvirket kjøring
Bruk av fortau
Aldersgrense
Hjelmpåbud
Lokalt skiltede soner med bruksbegrensninger
Effektiv håndheving av forbudet mot flere på et kjøretøy
‒ Jeg håper på gode innspill til hvordan vi kan redusere de negative konsekvensene vi har sett, og samtidig bevare de positive sidene ved denne typen mikromobilitet, sier Hareide.
Som vi vet kan politiske prosesser ta tid, men ministeren håper på en rask avklaring. Etter at Statens vegvesen har gjort sin utredning vil det bli gjennomført en alminnelig høring av de forslagene som fremmes, og målet er å ha nødvendige forskriftsendringer på plass til våren 2021.
Les også: