Krasjtestorganisasjonen Euro NCAP har fått en grønn søster, og Green NCAP håper at de etter hvert skal sette listen for hvor miljøvennlige bilene er slik Euro NCAP har gjort det med bil-sikkerhet.
Og det skal ikke stå på innsatsen.
For nå har de kjørt ikke færre enn 25 bilmodeller gjennom en drøss med tester delt inn i tre hovedkategorier, ren luft, energieffektiv og klimagasser. Målet er altså å finne ut hvor miljøvennlig bilene faktisk er, hvor det er mulig å få 5 stjerner som aller best.
Den første runden i 2021 besto av en rekke ganske så forskjellige typer biler, fra rene diesel- og bensinbiler til hybrider, elbiler og hydrogenbiler.
Ikke overraskende scoret de to med lokalt nullutslipp aller best, og både elbilen Volkswagen ID.3 og hydrogenbilen Hyundai Nexo fikk en perfekt score med 5 stjerner. De slår dermed følge med elbilene Hyundai Kona og Renault Zoe, som begge fikk 5 stjerner da de ble testet i fjor.
Det mest interessante er hvordan ladehybridene faktisk gjorde det, for Green NCAP hadde samlet sammen tre slike ‒ Kia Niro, Mitsubishi Outlander og Toyota Prius. Og spesielt to gjorde det ganske bra i forhold til de rene bensin- og dieselbilene, men testen avdekte også ganske så store forskjeller mellom ladehybridene.
Best var Toyota Prius med en score på 4 stjerner, så de som mener at hybrider er totalt bortkastet bør merke seg dette. Kun elbiler og hydrogenbiler er altså mer snille mot det lokale miljøet enn det den ladbare versjonen av verdens første serieproduserte hybrid er.
Kia Niro Plug-In Hybrid er ikke så veldig mye dårligere, og oppnådde 3,5 stjerner i testen, mens den langt større Outlander Plug-In Hybrid sviktet ganske så mye og endte på beskjedne 2 stjerner.
‒ Disse PHEV-resultatene viser hvorfor det er så viktig med uavhengige tester, sier styreleder i Euro NCAP, Niels Jacobsen.
‒ Forbrukerne tenker at når de kjøper bil merket «PHEV» og holder den ladet hele tiden, vil de gjøre sitt for miljøet. Men disse resultatene viser at dette ikke nødvendigvis er tilfelle.
‒ Outlander viser at det er lite sannsynlig at et stort, tungt kjøretøy med begrenset rekkevidde gir noen fordeler over en konvensjonell bil. På den annen side har Toyota, med sin lange erfaring med hybridteknologi, gjort en fantastisk jobb, og Prius, om riktig brukt, kan tilby ren, effektiv transport, mener Jacobsen.
Den nye testrunden viser også at rene hybrider kan være svært så miljøvennlig.
Prius var altså den første masseproduserte hybriden da den kom på 1990-tallet, og siden har Toyota satset hardt på hybridteknologi.
Resultatet ser man i den nye Yaris Hybrid utstyrt med en 1.5-liters motor. Denne var nemlig like miljøvennlig som Niro PHEV, og fikk altså 3,5 stjerner.
Dieselbilene blir ofte utpekt som de største miljøkjeltringene, men Green NCAP viser at det ikke alltid er tilfelle. Skoda Octavia 2.0 TDI er utstyrt med ny dieselteknologi, og ingen bensinbiler har klart å score høyere enn det denne dieselbilen gjorde ‒ 3,5 stjerner. Totalt er det testet 49 biler i fjor og i år.
En som kopierte dette resultatet var bensineren Volkswagen Golf 1.5 TSI, som var den siste av bilene i den nye testbolken som klarte å score mer enn 3 stjerner.
De to bilene nederst på stjernelista denne gang var bensinutgaven av Hyundai Tucson og Land Rover Discovery Sport med 2-liters diesel, og de to oppnådde kun 1,5 stjerne.
Her er resultatene med lenke til de fulle testresultatene hos Green NCAP:
Bilmodell: Stjerner: VW ID.3 5 stjerner Hyundai NEXO 5 stjerner Toyota Prius 4 stjerner Kia Niro 3,5 stjerner Škoda Octavia 3,5 stjerner Toyota Yaris 3,5 stjerner VW Golf 3,5 stjerner Audi A3 3 stjerner Citroën C3 3 stjerner SEAT Leon 3 stjerner Škoda Fabia 3 stjerner BMW 1 Series 2,5 stjerner Dacia Sandero 2,5 stjerner FIAT Panda 2,5 stjerner Ford Kuga 2,5 stjerner Honda Civic 2,5 stjerner Mazda CX-30 2,5 stjerner Mercedes-Benz A-Class 2,5 stjerner MINI Cooper 2,5 stjerner Opel/Vauxhall Corsa 2,5 stjerner BMW X1 2 stjerner Mitsubishi Outlander 2 stjerner Volvo XC60 2 stjerner Hyundai Tucson 1,5 stjerne Land Rover Discovery Sport 1,5 stjerne
Les også: