Stor oppgang for elektrifiserte biler

Den elektrifiserte tiden er på vei til å bre seg utover Europa, og de elektrifiserte bilene noterte seg for en stor oppgang i januar.


Fortsatt er det det bensin- og dieselbiler som gjelder i Europa-27,
hvor 55 prosent av salget i januar var rene bensinbiler og 30 prosent var rene
dieselbiler. Men de er på vikende front.

Dieselbilsalget falt med 17 prosent, mens de rene
bensinbilene fikk en nedgang på 12 prosent.

Totalt viser tallene fra selskapet Jato at det totale bilsalget
falt med 7,6 prosent i forhold til januar 2019, og det ble registrert 1.138.057
biler i januar 2020.

Og nå handler det mye om de elektrifiserte modellene, samlebenevnelsen
for hybrider, ladbare hybrider og rene elbiler.

Disse økte med formidable 72 prosent, fra 87.100 biler i
januar 2019 til 150.100 ett år senere. Totalt hadde de elektrifiserte bilene en
markedsandel på 13,3 prosent i januar 2020, mot 7,1 prosent i januar 2019.

Og statistikken viser at det er bilene som er ladbare som er
i støtet.

De rene hybridene økte riktignok sitt volum med 36 prosent, men
elbiler økte med 91 prosent og de ladbare hybridene med hele 173 prosent. Dermed
er det første gang hybridene faktisk teller under halvparten av registreringene
rundt de elektrifiserte bilene.

Ikke overraskende er det Norge som er best i klassen, og her
utgjorde de elektrifiserte bilene 77 prosent av registreringene, etterfulgt av
Sverige med 38 prosent og Finland med 28 prosent. Norden regjerer altså på den
elektrifiserte toppen.

Av de store markedene hadde elektrifiserte biler en andel på
19 prosent i Frankrike, 14 prosent i Storbritannia, 12 prosent i Spania, 10
prosent i Tyskland og 8 prosent i Italia.

Ikke overraskende er fortsatt SUV det største segmentet, og slike
biler sto for 39,8 prosent av samtlige biler. Men her er det et hull når det
kommer til elektrifisering, for kun 14 prosent av samtlige SUV-modeller
registrert i januar hadde elektrisk motor.

Det er noen spesifikke merker som er pådriver for den
elektrifiserte revolusjonen, nemlig Smart med en volumandel på 96 prosent, fulgt
av Lexus og Toyota (95% og 66%), DS (42%), Suzuki (41%) og Land Rover (37%).

På den andre enden befinner Citroën (1.4%), Seat (1.4%),
Ford (3.3%), Opel (3.9%), Skoda (4%) og Volkswagen (5%) seg.

Blant merkene er det ikke overraskende Volkswagen som regjerer i Europa, og det tyske merket fikk registrert 133.558 biler i januar.

Nummer to i januar var Peugeot med 75.875 registreringer,
mens Renault var tredje mest solgte med 68.216 registrerte biler. Men disse to franskmennene
må se opp for et fremadstormende Toyota-merket, som med en solid oppgang på 10
prosent noterte seg for 67.133 biler i januar.

Blant modellene var det heller ingen overraskelser i januar, hvor Volkswagen Golf toppet etterfulgt av Renault Clio og Ford Focus. Ingen rene elbiler var blant de 25 mest solgte modellene i Europa i januar.

Av relativt nye modeller stakk to biler seg fram, Toyota Corolla på 11. plass og Volkswagen T-Cross på 19. plass.

Her er de 25 mest populære merkene og modellene i Europa-27:

Les også:

Les mer om:

Nyheter