Politikere har for lengst gått til kamp mot kjøretøy med eksosrør, og det har skapt litt hodebry for de som kjører de aller største lastebilene. For vekt øker som kjent forbruket. Og lastebiler er som kjent heller ikke særlig aerodynamiske, en annen viktig ting for rekkevidden.
En løsning er å gi lastebilene hydrogenløsninger, for brenselsceller kan generere strøm mens lastebilen kjører. Dermed slipper man gedigne batteri som både gir mye utslipp når man lager disse og betydelig mer egenvekt for lastebilen.
-->
Problemet med hydrogen er at det ikke finnes noe utbygd infrastruktur, og dermed må man bygge to slike ‒ en for elbiler og en for hydrogenbiler. Det sitter langt inne.
Så flere produsenter gjør nå sitt ytterste for å komme opp med batterielektriske løsninger også for de store lastebilene som skal benyttes til langtransport.
En av disse er Mercedes, som allerede er blant de fremste når det kommer til elbiler. I tillegg til dagens modeller som er på markedet har Mercedes også vist fram et særs imponerende elbil-konsept kalt Vision EQXX.
Denne kjørte de fra Stuttgart til Silverstone i England i forbindelsen med Formel 1-runden der i fjor, og i vanlig trafikk og normale hastigheter rullet bilen over 1.200 kilometer. Det er imponerende.
Nå har de også vist at tungtransport med kun batteridrift også fungerer over lange distanser, og det gjennom en prototype kalt eActros 600.
Dette er en ganske svær lastebil som var lastet opp til å veie solide 40 tonn, for her skulle de ikke jukse. Tyskerne ville vise at den fungerer under vanlig bruk.
I likhet med testen til EQXX startet også turen til eActros 600 i Stuttgart, og det var litt av en rute Mercedes hadde valgt seg. Den skulle nemlig via den bratte stigningen til fjellkjeden Schwaben Jura ved Aichelberg, Kufstein og Brenner-motorveien – til Bolzano i Sør-Tirol.
Her er det altså fjell og bakker så det holder, og det er både negativt og positivt. Negativt ettersom strømforbruket skyter i været i motbakker, spesielt når man sleper med seg 40 tonn, mens det positive er at batteriene fylles i nedoverbakkene.
Tross krevende topografi klarte e-trucken turen på hele 530 kilometer uten ladestopp, og ankom ifølge Mercedes Bolzano etter drøyt sju timers kjøring. Og det er ikke alt.
Etter en enkelt lading startet ingeniørene på hjemturen – og nok en gang foregikk den uten et ladestopp. Dette betyr at den fullastede eActros 600 kjørte mer enn 1.000 kilometer med kun ett ladestopp, og det lover jo veldig godt.
Mercedes sier at dette testresultatet ble mulig av kombinasjonen av en effektiv kjøring, høy batterikapasitet og høy gjenvinning av energi.
Tyskerne har da også tatt jobben med å utvikle en ny Actros-versjon svært seriøst, faktisk så mye at bilen har fått et nytt design for førerhuset.
Når det gjelder batterier har eActros 600 tre pakker som totalt gir en kapasitet på mer enn 600 kWh som mater to elektriske motorer. Det er også en ny elektrisk aksel, og totalt genererer drivverket en kontinuerlig effekt på 400 kW (544 hk) med en toppeffekt på hele 600 kW (816 hk).
Mercedes sier den store batterikapasiteten skal åpne for rekkevidder over 500 kilometer, og i tillegg til semitraileren skal også Mercedes-Benz Trucks produsere stive varianter av eActros 600 helt fra start av.
Dette åpner for en rekke andre bruksmuligheter innen helelektrisk transport, og det skal heller ikke stå på kvaliteten. Her skal tysk kvalitet sørge for at eActros 600 har de samme kravene som en sammenlignbar konvensjonell, kraftig langdistanse Actros. Så ja, det betyr 1,2 millioner kilometer i løpet av 10 års drift.
Batteriene som er satt i lastebilen er med litiumjernfosfatcelle-teknologi (LFP), og disse kjennetegnes spesielt av lang levetid og høy brukbar energi.
Serieversjonen av eActros 600 er i tillegg laget for både CCS-lading med opptil 400 kW og megawatt-lading (MCS).
Mercedes eActros 600 får sin verdenspremiere 10. oktober, og skal inn i serieproduksjon i løpet av neste år.
Og ja, du har sikkert lyst til å lese om elbilen som klarte 1.200 kilometer. Lenken finner du under bildet.
Les også: