Starter produksjonen av unike Nathalie

Det meste med Nathalie er spesielt. Og nå går hun inn i produksjon.


Lei av å høre om nye biler som det går 13 på dusinet? Lyst
om å lese om en bil som er litt utenfor boksen, og litt mer unik? Let ikke
lenger, for vi har funnet den for deg.

Vi har tidligere skrevet om Roland Gumpert, om både mannen
som lystrer det navnet og bilmerket som heter eksakt det samme. Så sjekk gjerne
ut den saken når du er ferdig med denne, og vi skal selvsagt legge med lenken helt
nederst.

-->
Nathalie er navnet på den første modellen fra Gumpert, dette
visjonære merket som kjører sin egen vei.

For Nathalie er ikke som biler flest, altså enten en ren eksosbil, en vanlig hybrid eller en elbil. Den er en snodig miks ‒ med en vri.

‒ Dette er min idé om en elbil som ikke stopper når
batteriet er tomt, sier Roland Gumpert.

‒ Nå presenterer vi verdens første serieproduksjonsbil med
en metanolbrenselcelle, uavhengig av ladestasjoner eller spesielle
hydrogenfyllestasjoner, sier den administrerende direktøren.

Nathalie er moderne på alle måter, og ikke minst når det
kommer til linjer. For sjekk hvordan hun ser ut:

Bilen som nå går i produksjon er noe forandret fra konseptbilen Gumpert viste fram i fjor, og den største forskjellen er at bilen som går inn i produksjon har sakse-dører ‒ en klassisk detalj for sportsbiler. Se hvordan de ser ut i bildeserien som ligger i bunnen.

‒ Å videreutvikle fra en showbil gir designeren muligheten
til å stille spørsmål ved eget design, til å utvikle unike og viktige elementer
og å harmonisere estetikken i hele designen, sier Lorenz Loew, sjefdesigner hos
Ideenion som har tegnet bilen.

‒ Under utvikling av seriedesignet til Nathalie, har tekniske
begrensninger bidratt til å foredle proporsjonene av kjøretøyet og til å
skjerpe frontlinjene og sidelinjene. Bilen har vokst på nøyaktig de rette
stedene, sier han om den 4,37 meter lange bilen.

Men det er altså ikke bare designet som står i førersetet når
det kommer til Nathalie, for dette er altså en brenselscellebil.

Gumpert har utviklet en løsning som inkluderer en 15 kWh
brenselcelle som bruker metanol som drivstoff som deretter produserer hydrogen,
og dette konverteres om til elektrisitet som driver bilen.

Hydrogenbiler har som kjent også et batteri som lagrer strøm,
akkurat som elbiler. Men forskjellen er altså at hydrogenbilene, og Nathalie,
produserer strømmen om bord, og dermed unngår de tidskrevende lading ‒ og korte
rekkevidder.

Metanoltanken hos Nathalie er på 65 liter, og fylles like
fort som en bensintank. Rekkevidden overgår alle dagens elbiler, og lyder på formidable
820 kilometer.

Den er som vi skjønner av bildet over en sportscoupé, er
firehjulsdrevet og klarer 0-100 km/t på 2,5 sekunder. Toppfart er satt til
akkurat 300 km/t. Og den har to synkroniserte 2-trinns girkasser.

Gumpert samarbeider med kinesiske Aiways, og dermed kan vi
også forvente en moderne bil med en masse teknologi og førerassistenter.

Den utgaven som nå går inn i serieproduksjon er «First
Edition» og kommer kun i 500 eksemplarer, og har en solid pris på 407.000 euro.

Det er prisen for å være unik.

Her er flere bilder av Gumpert Nathalie, en bil utenom det vanlig.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter