Vi tenker ikke på Bentley som noen lynraske biler, men i 2018 satte de hele SUV-verden i skyggen. Og det er litt av en bragd, for merker som Lamborghini, Porsche, Audi og Mercedes har alle supersterke SUV-modeller i sine porteføljer.
Bentley har sin i Bentayga, og i 2018 luktet den blod opp de berømte fjellene i Rocky Mountains. Den skulle sette ny rekord for SUV-modeller i Pikes Peak-løpet, og klarte det uten å måtte slite altfor mye.
-->
Det britiske luksusmerket fikk blod på tann, og sendte en ny bil til det berømte bakkeløpet året etter. Nå var det rekorden for generelle serieproduserte biler som skulle slaktes, altså hakket verre enn den for SUV-modeller.
Bilen som skulle sørge for nok et hakk i Bentley-beltet var Continental GT, og den innfridde så det holdt. Den slo den tidligere bestenotering med 8,4 sekunder, og fikk dermed bevist at den er en ekte sportsbil som håndtere både bakker og svinger på en utmerket måte.
Og setter man ny rekord i verdens mest berømte bakkeløp, ja, så må man feire.
Bentley bestemte seg for å lage 15 spesialutgaver kalt Pikes Peak Continental GT by Mulliner, og dette er virkelig noe spesielt.
Limited Edition-modellen har en spesiell lakk, et karbonfiber-karosseri, «Acid Green»-bremseskiver og Pirelli P Zero Color Edition-dekk plassert på 22-tommers felger. 35 prosent av bilene er også bestilt med det spesielle designet som rekordbilen var utstyrt med.
Innsiden består selvsagt av et Alcantara-interiør, og for å framheve effekten har de satt inn en masse kontraster og aksenter. Kupeen byr også på karbondetaljer, pianolakk og et eksklusive B&O-lydanlegg, så her er det premium så det holder.
Og det er også enkelt å spotte denne spesielle Continental GT-versjonen, i tillegg til at de fleste kommer i det svært synlig designet som rekordbilen hadde. Framme på grillen står det passende nok 100, for bilen som «går i 100» hedrer nemlig det faktum at Bentley har rundet 100 år.
Men snakker vi om en rekordbil i Pikes Peak er det kanskje aller mest interessant det som befinner seg under panseret.
Bentley har også tilgang til Volkswagen-gruppens W12-motor, og i rekordbilen vrir denne ut formidable 635 hestekrefter og et dreiemoment på 900 Nm.
Dette gjør at den svære doningen klarer 0-100 km/t på 3,7 sekunder, og toppfarten er satt til 333 km/t.
Og som vi vet sluker den både svinger og bakketopper også, så dette er en av verdens aller mest eksklusive og potente sportsbiler.
Den går nå inn i produksjonen, og allerede til neste måned starter utleveringene. Alle de 15 utgavene som skal lages er solgt, så du kan bare glemme å få tak i en.
Med norske fartsgrenser, strenge bøtesatser og mange fjell er det kanskje like greit…
Les også: