Om vi tenker på toppløse Volkswagen-modeller er det to biler
vi husker, den takløs Bobla og selvsagt kabrioletversjonen av Golf. Men du skal slite med å finne en toppløs VW-modell i dag, og
den eneste du muligens klarer å finne er Beetle Convertible ‒ og Beetle ble som
kjent pensjonert tidligere i sommer.
Volkswagen, og det holder jo ikke når du er en av verdens største
bilprodusenter. Det har tyskerne selv innsett, og de kan snart by på en
toppløs SUV-modell. I september viste Volkswagen fram en T-Roc Cabirolet, og tre
måneder senere er den endelig klar for produksjon. Den toppløse utgaven av den populære modellen som ble introdusert
i slutten av 2017 ser ganske så bra ut, og har helt klart potensiale til å ta
opp arven fra de klassiske toppløse variantene av Bobla og Golf. T-Roc Cabriolet er stort sett utviklet i Osnabrück, og det
er også fabrikken der som får ansvaret for å produsere modellen. Og sjefene trykket på startknappen 4. desember, og dermed er vi bare noen små måneder unna en T-Roc Cabriolet ute hos de første forhandlerne.
endelig kan de høste fruktene av arbeidet, sier Andreas Tostmann hos
Volkswagen. ‒ Produksjon, montering og logistikk har blitt modernisert for
et høyt tosifret antall million euro, og holder nå en utmerket standard. ‒ Og vi vil fortsette å investere lignende i de neste fem årene,
mest med tanke på T-Roc Cabriolet. Også tidligere har fabrikken i Osnabrück produsert kabrioleter,
så den er blitt et slags senter for slike biler fra Volkswagen. Fabrikken produserer også en helt annen modell, nemlig Porsche
Cayman. T-Roc Cabriolet er en såkalt soft top, og tøytaket kan åpnes på 9 sekunder i hastigheter opp mot 30 km/t ‒ selvsagt elektrisk.
infotainment-system kalt MIB3, noe som betyr at den alltid vil være koblet opp
mot nettet. Knyttes dette opp mot systemskjermen som er opp til 8 tommer
samt Active Info Display med sin 11,7-tommers skjerm, får man det som kalles en
digital cockpit. Og det er jo nesten like kult som en kabriolet, men bare
nesten. Den kommer i to utgaver, Style eller R-Line, og sistnevnte
fokuserer på et sportslig uttrykk. Kabriolet-modellen kommer som forhjulsdrevet, og med to
forskjellige bensinmotorer. Den minste TSI-motoren er en 1.0-liters 3-sylindret med 115
hestekrefter, og kan kun kobles opp mot en manuell 6-trinns girkasse. Storesøster er en 1.5-liters 4-sylindret med 150
hestekrefter, og denne kan også fås med en 7-trinns dobbeltclutch automatkasse. T-Roc ble lansert i begynnelsen av 2018, og er Volkswagen
nest minste SUV som måler 4,23 meter. Den er bygd på MQB-plattformen, akkurat
som Audi Q2 og Seat Ateca ‒ to konkurrenter i det samme markedet. Men de to kan altså ikke skryte av en toppløs versjon, noe
snart T-Roc kan. Her er flere bilder av nettopp den: Les også:
- VW e-Golf rakk å runde 100.000 før det er slutt
- Oi, to versjoner av den svarte superbilen!
- Polestars elbil et skritt nærmere produksjon