Stadig flere kjører rundt med mindre trafikksikre biler
Politikerne vurderer nye avgifter på nybiler, noe som kan forsterke den uheldige utviklingen vi har sett i Norge de 20 siste årene. Bilparken blir nemlig eldre, og dermed mindre trafikksikker.
Myndigheter, organisasjoner og bilbransjen selv har satt seg som mål å få ned antall alvorlige ulykker i trafikken, og i Norge vedtok Stortinget allerede i 2002 en nullvisjon.
Siden har antall trafikkdrepte hatt en veldig positiv utvikling, og Norge er faktisk det landet i verden som nå er tryggest. Men fortsatt mister i overkant av 100 mennesker livet hvert år, og nullvisjonen virker langt unna.
-->
Skal Norge nå det målet må de eldre bilene erstattes av biler med ny teknologi og som takler kollisjoner enda bedre, så en viktig del av nullvisjonen hviler på at flest mulig kjører mest mulig moderne biler.
Trenden de siste 20 årene viser det motsatte, for snittet på bilparken blir stadig høyere. Ifølge NAF var bilene i snitt 9,9 år i 1999, noe som hadde vokst til 10,7 år i 2019.
Og koronaåret 2020 vil ikke hjelpe på dette, for det ligger an til et rekorddårlig nybilsalg.
I 2017 ble det solgt 158.000 biler, og siden har hatt nybilsalget hatt en fallende kurve. I år ligger salget an til å ende på 130.000 nybiler, en nedgang på rundt 10 prosent fra i fjor.
Parallelt med nullvisjon rundt trafikkdrepte har også norske myndigheter en nullvisjon rundt utslipp, og her har myndighetene prøvd å oppmuntre bilistene til å gå over til elbiler blant annet ved å fjerne avgifter. Men baksiden er at inntektene rundt bilavgiftene stuper.
Ifølge Finansdepartementet vil skattefordelene rundt elbilsalget i 2021 beløpe seg til hele 19,2 milliarder kroner, og ikke overraskende vurdere nå politikerne nye avgifter knyttet til nybilene.
Resultatet kan bli at enda færre kjøper nybiler, og at snittet på den norske bilparken vil gå enda mer opp.
NAF mener at politikerne må tenke nytt om bilpolitikken.
‒ Vi gir nå to råd til politikerne, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
‒ Det ene er å ikke øke bilavgiftene. Partiene forbereder seg på å innføre økte avgifter på både elbiler og bensin- og dieselbiler fra 2022. Det er ikke lurt om man er opptatt av å fornye bilparken, advarer han.
‒ Det andre er at tiden er moden for å se nærmere på vrakpanten. Vi trenger en fornyet vrakeordning som mer målrettet tar ut eldre og trafikkfarlige biler fra trafikken. Det vil bidra til både bedre miljø, nyere bilpark og bedre trafikksikkerhet. Dessuten vil en ny vrakeordning sannsynligvis treffe distriktene godt, fordi vi ser at det er der alderen på bilparken er eldst, sier NAF-rådgiveren.
Slik er utviklingen for nybilsalget de siste fire årene: