Elbilen mange venter på er her, men…

Ford Norge melder at de har mottatt de første 19 bilene av Mustang Mach-E, men kundene må fortsatt smøre seg med tålmodighet.


I sommer rettet Ford det meste av fokus mot Norge. De var nemlig nesten i mål med utviklingen av det neste kapitelet i merkets lange historie, og det eneste som gjensto var en siste testrunde for å sjekke om alt var ok slik at bilen kunne gjøres klar for produksjon.

For det meste må være perfekt når elbilen Mustang Mach-E rulles ut til kundene, og dermed gjennomførte Ford like godt de siste testene i elbilnasjonen Norge.

‒ Mustang Mach-E’s balanserte og responsive helelektriske plattform har gjort oss i stand til å skreddersy morsomme kjøreturer, enten det er på Norges kronglete Trollstigen, den raske autobahn i Tyskland eller en humpete britisk B-vei, forklarer Geert Van Noyen hos Ford Europa.

Etter drøyt 2.500 kilometer på krevende norske veier ble det ikke oppdaget noen store feil eller mangler, og Mustang Mach-E fikk det endelige grønne lyset.

Siden har Ford fortsatt med finjusteringene, og satt elbilen inn i en såkalt pre-produksjon. Det betyr at de lager en del biler som er fryktelig nær den som skal ut til kundene, og slike biler har flere funksjoner. De skal innkjøre nye samlebåndlinjer, de skal testes videre på veiene, og de skal vise kundene hva som er på vei.

19 slike biler har nå funnet veien til Norge, hvor de i løpet av de neste månedene skal testes av journalister, vises frem og prøvekjøres hos Ford-forhandlere over hele Norge.

– Nye Mustang Mach-E har skapt et helt utrolig engasjement og stor etterspørsel helt siden Europa-premieren i Oslo i november i fjor, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

‒ Vi gleder oss også over å få på plass de første bilene slik at kunder i hele landet fra januar skal få se, prøvesitte og prøvekjøre den mest spennende nyheten i elbilsegmentet på svært lenge.

Litt etter det, en gang i februar, er det ventet at de aller første norske kundene mottar sine nøkler til den første elbilen i det neste kapitelet i Ford-historien.

Det er flere grunner til at tusenvis av nordmenn venter på denne.

For det første er dette den første rene elbilmodellen fra mektige Ford, et merke som selvsagt har mange tusen mer eller mindre trofaste kunder og et godt utbygd forhandlernettverk her i Norge.

For det andre er dette en SUV som også er tilgjengelig med firehjulsdrift og hengerfeste, og har en pris som er ganske så konkurransedyktig.

Og for det tredje kan Mustang Mach-E også by på rekkevidder over 600 kilometer og ganske så rask lading, to viktige ting for stadig mer kravstore norske elbilkunder.

Men det er selvsagt ikke alt en Mustang Mach-E kan by på, for Ford mener at denne modellen er så viktig at de har satt alle kluter til for å gjøre den til morgendagens bil.

Den kommer blant annet med tre kjøremoduser, «stille», «aktiv» og den litt skremmende «utemmet», hvor ting som styringen, regenereringen, lysene i kupeen, lyden og de heldigitale skjermene skifter karakter etter hvilken kjøremodus du velger.

Den kommer selvsagt med FordPass som tar bilen over til mobilen og gjør den oppkoblet, og byr også på neste generasjon infotainmentsystem som inkluderer med maskinlæring.

Mustang Mach-E brøyter også vei for den neste generasjon berøringsskjerm på hele 15,5 tommer som har kopiert egenskapene fra en moderne mobilskjerm, og du kan både berøre, sveipe eller gjøre klypebevegelser her.

Elbilen byr også på en annen nyhet, nemlig at mobilen kan fungere som en nøkkel. Og jaggu har ikke Ford også tenkt på at mobiler faktisk kan gå tom for strøm. Vel, ingen fare, det er bare å slå inn en kode på et panel på bilens B-stolpe som låser opp bilen. En separat kode brukes på bilens store og sentralt plasserte berøringsskjerm for å starte bilen uten mobiltelefonen.

På innsiden byr elbilen på et bagasjerom på 402 liter lastet opp til bagasjeromstrekket, noe som øker til 519 liter om det lastes helt opp til taket i bagasjerommet. I tillegg er det et lite bagasjerom foran, populært kalt frunk.

En annen nyhet er et nytt panoramatak hvor det er brukt et spesielt belegg på glasset som beskytter mot ultrafiolette stråler, noe som gjør at det blir kaldere i kupeen om sommeren og varmere om vinteren.

Når det gjelder slepekroken får den en tilhengervekt på maks 750 kilo, og Ford skal i tillegg utvikle løsninger for ski- og sykkelstativ som monteres på hengerfestet. Maks kuletrykk ved bruk av dette tilbehøret blir 75 kilo.

Den kommer selvsagt også med alle de nyeste førerassistentene Ford har utviklet, noe som inkluderer Active Park Assist 2.0 som gjør at bilen selv tar hånd om lukeparkeringen ved å holde ned en knapp. Det setter nok mange pris på!

Mustang Mach-E kommer i utgangspunktet i fire versjoner, hvor to er bakhjulstrukket og to har firehjulstrekk.

  • Mustang Mach-E RWD (bakhjulstrekk) Standard Range med en rekkevidde på opptil 440 kilometer med 269 hk som starter fra 412.000 kroner.
  • En Mustang Mach-E RWD (bakhjulstrekk) Long Range med rekkevidde på opptil 610 kilometer med 294 hk starter fra 463.400 kroner.
  • Mustang Mach-E AWD (firehjulstrekk) Standard Range med opptil 400 kilometer rekkevidde og 269 hk og en startpris på 482.000 kroner.
  • Mustang Mach-E AWD (firehjulstrekk) Long Range byr på 540 kilometers rekkevidde med 351 hk og starter fra 544.000 kroner.

– Både varianter med firehjulstrekk og bakhjulstrekk vil være tilgjengelig for levering fra start. En stor andel norske kunder har bestilt firehjulstrekk, vi er derfor glade for at vi kan levere disse bilene til norske kunder allerede fra starten, sier Berg.

Mange er selvsagt interessert i 0-100 km/t, og her opplyser Ford at Mustang Mach-E med bakhjulstrekk og et dreiemoment på 430 Nm klarer sprinten på mellom 6,1 og 6,2 sekunder, mens firehjulstrekkvarianten som har 580 Nm gjør 0-100 km/t på mellom 5,1 og 5,6 sekunder.

For de som ikke lar seg imponere av dette, kan vi opplyse at det er ventet en Mustang Mach-E GT mot slutten av 2021. Denne har firehjulstrekk og Long Range-batteri som standard, og kan skilte med 487 hk og 860 Nm som skyver den opp til 100 km/t på kun 3,7 sekunder.

Vi nevnte rask lading.

Mach-E bruker en ny teknologi som skal regne ut gjenværende rekkevidde mer eksakt ved å ta høyde for både vær, vind og veier og annen informasjon, og når denne viser at rekkevidden nærmer seg null må bilen selvsagt lades.

Om det gjøres hjemme har Ford utviklet to løsninger, en på 7,4 kW og en på 11 kW. Med den veggmonterte laderen skal Mustang Mach-E kunne lades fra 10 til 80 prosent på rundt 6 timer.

Om elbilen kjøres til en lynlader støtter den hastigheter helt opp i 150 kW, noe som betyr at en bakhjulstrukket versjon sluker 119 kilometer rekkevidde på 10 minutter. De med firehjulstrekk skal i snitt få fylt på med 107 kilometer i løpet av 10 minutter.

Alle bilene skal kunne lades opp fra 10 til 80 prosent på 45 minutter.

Hvordan en Ford Mustang Mach-E faktisk tar seg ut kan du selv sjekke i løpet av de neste månedene, for Ford Norge har altså fått 19 tilnærmet produksjonsklare biler som skal på en aldri så liten signingsferd før utleveringene forhåpentlig starter i løpet av februar.

– Nye Mustang Mach-E er en «gamechanger» blant elbilene som i dag er på markedet. Den unike kombinasjonen av rekkevidde, SUV-plass, heftig design, teknologi, OTA (trådløs oppdatering) og pris gjør den helt unik, slår den norske sjefen fast.

‒ Dessuten er det også en Mustang ‒ med alt det innebærer av kjøreegenskaper og arv. Vi gleder oss til norske kunder kan ta bilen i nærmere øyesyn og starte utleveringen av bestilte biler.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter