- Annonse -
HjemElbilerSolcellebilen som nesten aldri trenger ladekabel

Solcellebilen som nesten aldri trenger ladekabel

Finske Valmet skal produsere Lightyear One, en særdeles klimavennlig og effektiv elbil fra noen smarte nederlendere.

Det finnes noe velkjente engelske forkortelser for elektriske biler, som for øvrig går under fellesbenevnelsen EV ‒ Electric Vehicle.

- Annonse -

PHEV er den for de ladbare hybridene, og står for Plug-in Hybrid Electric Vehicle. BEV er myntet på batterielektriske biler, og er en forkortelse av Battery Electric Vehicle. Altså de vi kjenner som elbiler.

Så har vi de selvladende hybridene kalt HEV, Hybrid Electric Vehicle, og det litt mer kryptiske FCEV, som er en forkortelse av Fuel Cell Electric Vehicle. Ja, hydrogenbiler.

Men vi har også en forkortelse som muligens blir litt mer kjent med årene, nemlig SEV ‒ Solar Electric Vehicle.

Den første slike vi ble kjent er et merke som heter Sono, hvor noen sveitsiske entusiaster begynte å planlegge sin SEV allerede tilbake i 2012.

- Annonse -

Siden har vi også blitt kjent med Humble, og her planlegger noen amerikanere en ganske så spektakulær SEV-SUV kalt One. Begge disse to kan du lese mer om via lenkene helt nederst.

Men det skjer mer på SEV-fronten, for også elbilglade Nederland har sitt solcellebil-prosjekt. Disse stiftet vi bekjentskap med i 2019, og da hadde de holdt på i fire år.

Og det var noe imponerende de hadde på gang.

Bakgrunnen finner vi i en konkurranse som heter World Solar Challenge, arrangert første gang i 1987. Her gjelder det å få kjøretøy til å rulle lengst mulig kun på solkraft, noe Solar Team Eindhoven lyktes med flere ganger.

- Annonse -

Faktisk gikk dette teamet til topps både i 2013, 2015 og 2017, og etter suksessen i 2015 bestemte folkene på det nederlandske laget å satse kommersielt. Så i 2016 ble bilmerket Lightyear opprettet.

I 2019 kunne merket endelig vise sin første prototype, og siden har de videreutviklet modellen. I likhet med Humbles modell heter også denne One, og er nå så nær produksjon at de har funnet et selskap som faktisk kan produsere bilene.

‒ Valmet Automotive er en god partner, har en veletablert merittliste og over et tiår med erfaring innen EV-produksjon, sier Lex Hoefsloot, administrerende direktør og medstifter av Lightyear.

‒ Rent kulturelt passer de også godt sammen med oss. Vi er stolte over at vi snart vil realisere selve produksjonen av Lightyear One sammen med Valmet Automotive.

De er i trygge hender, for Valmet setter blant annet sammen A-klasse og GLC for selveste Mercedes. Det var også disse som produserte norske Think for drøyt ti år siden, og har også satt sammen biler for blant andre Porsche (Boxster og Cayman), Opel (Calibra) samt en drøss med Saab-modeller.

Totalt har Valmet produsert mer enn 1,7 million biler, og nå blir det forhåpentlig også noen SEV-biler.

‒ Vi er klare til å gå inn i nye områder også i produksjon av biler og er derfor glade for at Lightyear har valgt oss som deres produksjonspartner, sier Olaf Bongwald, administrerende direktør i Valmet Automotive.

Så hva byr Lightyear One på?

Vel, tilbake i juli og etter fem år med utvikling, kunne de vise fram en prototype som er nær den som skal inn i produksjon. Og dette er imponerende greier.

For Lightyear konkluderte like godt at du kan kjøre mange måneder uten at du trenger å putte inn en ladekabel, for under en solskinnsdag fylles det hele 72 kilometer med rekkevidde takket være svært effektive solceller.

Esset i ermet til Lightyear er uansett forbruket, for med egenprodusert teknologi har de klart å gjøre energibehovet til One så effektivt at selv den mest effektive elbilen i dag bruker dobbelt så mye energi når man kjører i 92 km/t. Ja, ifølge dem selv, altså.

Uansett har prototypen vist hvor langt den kan rulle på en lading, og rekkevidden ble ganske så imponerende, nemlig over 708 kilometer. Enda mer imponerende blir dette når vi vet at batteriet kun var på 60 kWh. Så ja, den må være svært effektiv.

Og det aller beste? Vel, Lightyear sier at de kun er i starten av utviklingen, og at bilene, ja, kanskje til og med One, vil bli langt mer effektiv. Så hvem vet hvor dette vil ende?

Hva dette resulterer i for One får vi uansett snart vite, for den skal nå gjennom både krasjtester og WLTP-tester før Valmet trykker på den grønne startknappen som aktiverer samlebåndet.

I første omgang er planen å lage 946 førsteutgaver av One i 2022, før de kaster seg over massemarkedet i 2024.

Et svært effektivt drivsystem og solcellepanel gir også en annen fordel, nemlig mindre batteripakker. Og ettersom dette er det dyreste elementet i en elbil, så vi kan forvente oss ganske så ok priser.

Her er en video fra testen som ga den 708 kilometer i rekkevidde.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

1 kommentar

  1. Selve prosjektet høres veldig lovende ut men bilen er direkte stygg og grusom. Når en først llager en bil så hvorfor ikke lage en bil som ser så mye bedre ut og skuffende syn.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her