Sola har gått ned for solcellebilen Lightyear 0. (Fotos: Lightyear)

Solcellebilen bråstoppet

Lightyear rakk så vidt å komme i gang med produksjonen i Finland før driftsselskapet nå er slått konkurs.


Det ble skrevet bilhistorie i Finland da det nederlandske bilmerket Lightyear startet masseproduksjonen av Lightyear 0 i desember.

Det skjedde i Valmets fabrikk i Nystad, og med det var den aller første serieproduserte solcellebilen (SEV) en realitet. Men allerede en drøy måned senere var det slutt.

Sola skinte dog de første ukene. Allerede 5. januar kunne Lightyear melde at de åpnet opp venteliste for Lightyear 2, en langt rimeligere solcellebil enn sedanen som var først ut.

To uker senere kunne de melde at antall reservasjoner for Lightyear 2 hadde bikket 21.000 biler, så framtiden virket til og med blendende sollys.

Men uka etter kom den første meldingen om at alt ikke var slik det burde. Lightyear annonserte at de suspenderte produksjonen av Lightyear 0, og ville rette all fokus mot Lightyear 2.

Grunnen var selvsagt økonomisk, og på samme tid ba de retten åpne sak mot Atlas Technologies, Lightyears driftsselskap ansvarlig for Lightyear 0, og stanse alle betalingssakene.

Tre dager senere godtok en nederlandsk rett konkursbegjæringen, og dermed er Lightyear 0 mest sannsynlig historie. Men de har ikke gitt opp bilmerket helt.

Lightyear sier at de nå fokuserer på de ansatte og kreditorene, samt se hvordan Lightyear-konseptet kan videreføres framover.

Lightyear 0 er, eller var om du vil, verdens mest aerodynamiske bil med en luftmotstandskoeffisient på 0,175 Cd, og er utstyrt med et batteri på 60 kWh.

Kanskje ikke blant de største batteripakkene som nå finner veien til elbilene, men med så aerodynamiske linjer ble forbruket oppgitt til imponerende 10,5 kWh per 100 kilometer.

Det gir en rekkevidde på godt over 500 kilometer for solcellebilen, og i tillegg kan den altså lades av solstrålene. Mer eksakt kan sola selv fylle på rundt 70 kilometer med rekkevidde om dagen, og dermed kan bilen brukes i månedsvis om sommeren uten at den trenger å lades opp via kabel.

Utfordringen for denne spesielle bilen var prisen, som startet på 250.000 euro. Det er et problem for en såpass uortodoks bil.

For slik ser Lightyear 0 ut:

Den gode nyheten var at denne var en slags testbil, litt slik Polestar 1 var for det svenske merket. Lightyear 2 som sikter på en rekkevidde på over 800 kilometer er deres Polestar 2.

Her er målet en startpris under 40.000 euro, og de har altså fått formidable 21.000 bestillinger for denne.

Den opprinnelige planen er at Lightyear 2 skal inn i produksjon i løpet av 2025, men det var altså før driftsselskapet til Lightyear 0 ble slått konkurs.

For nå henger det mørke skyer over Lightyear, noe som ikke er noe særlig når man er avhengig av en blendende sol.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter