Elbilforeningen har testet elbilene i vinterkulden i nord. Her fra Kilpisjärvi like ved norskegrensen. (Fotos: Jamieson Pothecary, Norsk elbilforening)

Elbiler på vinterkald langtur rimeligere enn dieselbil

Det er nå høye kostander for hurtiglading, men selv på vinteren langt oppe i nord er det fortsatt rimeligere å lade enn å fylle diesel.


Norsk elbilforening har vært på langtur oppe i nord. Testteamet har nemlig stresstestet elbilkjøring i kulda på alle underlag, og det inkluderer også forkortet rekkevidde og kostbar hurtiglading.

‒ Prisen på hurtiglading holder seg høy, og særlig dyrt blir kjøringen når energiforbruket øker i kulda, sier Ståle Frydenlund, testansvarlig i Elbilforeningen.

Han vet hva han snakker om.

Elbilforeningen har nemlig gjennomført det de selv beskriver som verdens lengste vintertur-test for elbiler, som tok dem fra Tromsø til Muonio i finske Lappland, deretter via Sverige til Narvik, Mo i Rana og Namsos før de til slutt satte kursen for Oslo.

Det er en strekning på totalt 2.200 kilometer, og det betyr også en masse hurtiglading.

Ifølge Elbilforeningen hadde de fem elbilene omtrent samme forbruk, og totalt lå snittet for ladingen på rundt 2.500 kroner per bil. Det har de regnet opp mot en dieselbil som kjører like langt.

  • Elbil: 11,40 kr pr. mil
  • Dieselbil: 14,10 kr pr. mil (med 0,7 liter pr. mil og en pris på 20,11 kr pr. liter)

De konkluderer med at det er vesentlig billigere å kjøre elbil enn dieselbil, men ikke like praktisk. Det å fylle batteriet er mer tidkrevende enn å fylle dieseltanken, og i tillegg er det ikke like mye å spare på bompenger i Nord-Norge med færre bomstasjoner.

For elbilistene som lader opp batteriet hjemme er det langt mer å spare kontra det å fylle tanken på en bensin- eller dieselbil.

─ Det er ingen tvil om at elbil fortsatt lønner seg så lenge normallading er hverdagslading, sier Frydenlund, og understreker at hurtiglading ikke utgjør så mye i totalregnskapet.

Han mener at hurtiglading for de fleste er som å sammenligne med sporadiske restaurantbesøk, og regner normallading eller hjemmelading som nødvendig melk og brød.

Elbilforeningens testansvarlig har et viktig råd til alle som tenker seg en langtur med elbilen der hurtiglading er nødvendig.

─ Lad så nær destinasjonen som mulig, når batteriet er mest mulig varmt etter kjøring, sier han.

‒ Ikke vent til dagen derpå. Et kaldt batteri tar mye lenger tid å hurtiglade enn et varmt. Dersom bilen din har mulighet til å forvarme batteriet på vei til lading, blir vinteren enda enklere å hanskes med, slår Ståle Frydenlund fast.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter