Peugeot setter nå i gang en skikkelig satsting på elbiler, og tiden der deres elbiler kanskje har litt kort rekkevidde er snart forbi. (Fotos: Peugeot)

Peugeot melder fem nye elbiler de neste to årene

Franskmennene trykker ned den elektriske gasspedalen, og i 2030 skal Peugeot kun selge elbiler her i Europa.


Det finnes flere elektriske Peugeot-modeller på norske veier enn du tror. For løvemerket er veldig godt i gang med sin elektriske satsting, og elbiler med Peugeot-logoen inkluderer modellene 106, 208, 2008, Ion, Expert, Partner, Rifter og Traveller. Så ja, det er mange!

Og flere skal det bli, for bare de to neste årene melder Peugeot nå inn fem nye elektriske modeller.

‒ Peugeot har presentert en offensiv plan for de neste to årene, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

‒ Noen av disse bilene er ikke så langt unna, og vi gleder oss spesielt til E-3008 og E-5008. Vi kjenner disse bilene i dag som romslige familiefavoritter, og vi ser veldig fram til å lansere disse som elektriske modeller med rekkevidder opp mot 700 kilometer.

Ja, han sa 700 kilometer! Vi kommer snart tilbake til det.

Den overordnede planen er at allerede i år skal alle modellene bli elektrifiserte, i 2025 skal alle modellene finnes i en elektrisk versjon og til slutt i 2030 skal Peugeot Europa kun selge nye elbiler.

For å klare alt dette har de satt i gang et prosjekt kalt E-Lion Project, en elektrisk løve. Her er E’en sentral, for den kan stå for mer enn elektrisk.

  • Ecosystem: Produkter og tjenester basert på STLA-teknologi
  • Experience: En total kundeopplevelse basert på alle tilgjengelige tjenester
  • Electric: Et komplett produktutvalg som er 100 prosent elektrisk i 2025
  • Efficiency: Maksimal ytelse og lavest mulig forbruk (12,5 kWt/100 km for e-208)
  • Environment: En forpliktelse om å være karbonnøytrale i 2038

Så hva kan vi forvente oss de to neste årene?

Jo, i tillegg til nevnte E-3008 og E-5008 skal også Peugeot komme med E-308, E-308 SW, E-408, og av disse er det E-3008 som tar et historisk steg.

Modellen skal komme i løpet av siste halvdel av 2023 og byr på tre motorvarianter, inkludert en modell med to motorer og firehjulsdrift, og det historiske steget kommer i form av plattformen den er satt sammen på.

Peugeot E-3008 blir nemlig den første som lanseres på Stellantis’ nye plattformer for elbiler, og mer eksakt STLA-medium. Det finnes ytterligere tre slike plattformer, STLA-small, STLA-large og STLA-frame.

Peugeot hører altså hjemme i den store Stellantis-gruppen sammen med merker som Citroën, Opel, Jeep, Alfa Romeo, Fiat og Chrysler, og for å preppe seg ekstra godt for elbil-æraen har de konstruert spesielle plattformer som skal utnytte alle fordelene med elbiler.

Et fokusområde for STLA-plattformene er selvsagt rekkevidde og lading, og det åpner for at Peugeot E-3008 faktisk kan få rekkevidder helt opp mot 700 kilometer. Dagens Peugeot e-208 byr på rundt 400 kilometer rekkevidde, så det betyr nesten en dobling for E-3008.

Denne elbilen skal kort tid senere få følge av E-5008, og deretter skal de tresifrede modellene E-308, E-308 SW og E-408 følge.

Her de to E-308-modellene:

I tillegg til mer rekkevidde, nye proporsjoner og økt fleksibilitet byr også de nye plattformer på flere nyheter ‒ STLA-brain, bilens datahjerne, STLA-smartcockpit, koblingen mellom deg og bilen samt STLA-autodrive, framtidens selvkjøring.

Peugeot sier at samarbeid med store aktører som Amazon og Foxconn sikrer at teknologien disse bilene har er på høyeste nivå.

Når det gjelder levetid mener Peugeot at en elbil i framtiden vil kunne fungere i opptil 20-25 år, og det blir mulig å resirkulere og vedlikeholde enkelte deler av bilen for lengst mulig levetid.

Et eksempel er setetrekk, som jo blir slitt med tiden. Disse skal være enkle å bytte ut når bilen skifter eier, slik at bilen kan oppleves som ganske ny når den skifter eier.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter