Det er som kjent en ny Solberg på gang i rallysporten, men dessverre ikke en norsk en. Oliver Solberg er sønn av Petter og Pernilla, og sistnevnte kommer fra en ekte rallyfamilie som heter Walfridsson til etternavn. Dermed glapp vi dette rallytalentet til Sverige.
For Oliver ruller i Petters hjul, og det inkluderer også testing av en gammel Skoda 200 RS. For også 22-åringen var med på dobbeltfeiringen, for både vårt tidligere rallyess og Skodas aller første RS-utgave runder 50 år i 2024.
Og dette er noen spreke eksemplarer av 50-åringene, for det hele ble markert med en ekte heisantur.
I dag er RS-benevnelsen klistret på de mest potente gatelovlige bilene til Skoda, men slik var det ikke tilbake i 1974. Den gang var prototypen, en bakhjulsdrevet og lett utgave med en 2-liters motor som vridde ut mer enn 170 hk, en rallybil.
Vekten ble holdt nede på kun 800 kilo takket være bruk av karosseripaneler i aluminium, og det var også skivebremser på alle fire hjul. Det trengtes, for toppfarten var på solide 240 km/t.
Vi innbiller oss at dette var en usedvanlig morsom bil å kjøre.
Skoda 200 RS debuterte i mai 1974 under IDA Rally i det som da var Tsjekkoslovakia, og noen uker senere meldte Skoda også to biler inn i Barum Rally og hjemmerallyet Rally Skoda i Mlada Boleslav.
Der konkurrerte to rød- og hvitmalte Skoda 200 RS faktisk side om side mot søsteren Skoda 180 RS.
Det viste seg raskt at Skoda-ingeniørene hadde utviklet en veldig bra rallybil som kunne ta opp kampen mot de raskeste, men så skjedde det ting.
Nye forskrifter satte en effektiv stopper for karrierene til både 180 RS og 200 RS, for med et pennestrøk var det ikke lenger lov til å bruke prototyper i rallysporten. Nå måtte bilene være serieproduserte, og konsekvensen var at det kun ble laget to Skoda 200 RS og en Skoda 180 RS.
Alt var dog ikke krise. Skoda hadde oppnådd det viktigste ‒ å høste erfaringer med å utvikle rallybiler.
Arvtakerne het Skoda 110 R og Skoda 130 RS, og med disse oppnådde det tsjekkiske merket også internasjonal suksess fram til 1983.
Da var Petter Solberg kun ni år, men han skulle altså vokse opp til å bli verdensmester både i rally og rallycross og er fortsatt den største motorsport-stjernen Norge har fostret.
Nå har altså han, sønnen Oliver som topper WRC2-klasse i rally-VM med en Skoda Fabia RS Rally2 samt legenden 200 RS vært på bursdagsfeiring. Ja, sammen er jo Solberg senior og 200 RS formidable 100 år.
En Skoda 200 RS var altså en nyskapende rallybil på den tiden, og i likhet med Petter er det fortsatt krutt i denne. Det har verdensmesteren nå fått erfare.
– Det må ha vært en spesiell opplevelse å kjøre den i konkurranse, sa Petter Solberg da han plasserte seg bak rattet på den 50 år gamle bilen.
Etter noen hete runder kom dommen:
‒ Motorens dreiemoment gjør den lett å kontrollere når du er sidelengs. Vekten av motoren på baksiden gir flott trekkraft og balansen er meget god ‒ noe som gjør det enkelt å kjøre.
Vi gratulerer selvsagt begge de to sprekingene med jubileet, og for de som lurer. Petter Solberg runder 50 år 18. november.
Les også: