Sønn til den norske rallyverdensmesteren Petter Solberg har kjørt for Hyundai de to siste sesongene, og i fjor fikk han også sjansen i WRC-klassen. Men året var fult av problemer, og det endte til slutt med at det norsksvenske talentet forlot teamet og nullstilte karrieren. Og det angrer han nok ikke på i dag. For selv om han har gått ned en klasse og nå kjører i WRC2, ser ting langt lysere ut i det tyske Toksport-teamet og bak rattet på en Skoda. Det er teamet Andreas Mikkelsen kjørte for da han ble verdensmester i klassen tilbake i 2021. Det hele startet med Rally Monte Carlo i januar, men dette var kun en generalprøve for Solberg junior. I WRC2-klassen er det nemlig satt et tak på hvor mange tellende VM-runder man kan kjøre, og Solberg valgte bort åpningsrunden som en VM-runde. Det var smart, for selv om Solberg og den britiske kartleseren Elliott Edmondson dominerte og var raskest av WRC2-bilene på mange av fartsprøvene, hadde han også noen problemer som uansett ville ha sendt han nedover resultatlisten. Under helgens Rally Sweden var det altså duket for den første tellende VM-runden bak rattet på en Skoda for 21-åringen, som kjørte på hjemmebane. Solbergs mor er svenske Pernilla Walfridsson, så i Sverige er han svensk og i Norge norsksvensk. Hmmm. Uansett, at han har de norske genene til pappa Petter Solberg er det ingen tvil om, for selv den norske verdensmesteren kunne ikke gjort det bedre enn 21-åringen under snørallyet. Kampen i WRC2-klassen sto mellom Oliver Solberg og Ole Christian Veiby i en Volkswagen Polo GTI Rally2 som har Torstein Eriksen med i kartleserstolen. Til tross for at et press fra den norske duoen holdt Solberg nervene under kontroll og vant til slutt åtte av fartsprøvene, og hadde full kontroll under søndagens siste dag.
