Snø på vei ‒ sjekk vinterdekkenes alder

Det er all grunn til å være tidlig ute før vintersesongen, for krigen i Ukraina kan nemlig føre til utsolgte vinterdekk.


Enten man vil det eller ikke ‒ vinteren nærmer seg. Iallfall i deler av landet.

For selv om meteorologene hos Meteorologisk institutt nå kan melde om over 20 grader på enkelte plasser på Østlandet, meldte de i går at det faktisk er fare for snø på Strynfjellet og nordøstover mot Dovrefjell. Det betyr at bilistene der må sko bilene for vinteren.

Nå er det fortsatt en stund til 1. november, den offisielle vinterdekkdatoen. For de i nord er denne datoen 16. oktober. Men det er som kjent bilistene selv som er ansvarlig for at bilen faktisk er tilpasset forholdene ‒ uavhengig av dato.

Og er det en ting som er sikkert, så er det at det første snøfallet kommer som julaften på kjerringa.

‒ Enkelte ting ser aldri ut til å endre seg. Det blir ofte mange bilskader ved første snøfall. Husk at bremselengden på snø øker drastisk om du ikke har skiftet til vinterdekk når den første snøen kommer, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i forsikringsselskapet Fremtind.

Mange har for eksempel opplevd å kjøre til hytta, bare for å bli overrasket av det første snøfallet mens de er der.

‒ Er du på hytta og det har kommet snø, bør du vente til snøen smelter eller få hjelp av noen som kan komme med vinterdekk eller kjetting, sier Hofstad-Nielsen.

Men å være skodd for forholdene betyr ikke bare at bilen skal ha vinterdekk om føret tilsier det, men også at disse faktisk er av tilfredsstillende kvalitet.

De fleste kjenner til mønsterdybden, som for personbiler med vinterdekk er på minimum 3 mm. For de som kjører biler over 3,5 tonn må denne være på minimum 5 mm.

Det som ikke så mange tenker på er at dekkene også blir dårligere med årene, uavhengig av mønsterdybde. Gummiens egenskaper blir nemlig dårligere som følge av slitasje, alder og hvor langt og hvor hardt bilen er kjørt. 

– Etter tre år bør du sjekke mønsterdybde og kvalitet, og når dekkene fyller fem år bør du vurdere nye selv om du kjører lite, anbefaler Hofstad-Nielsen.

Når man sliter med å huske hva man spiste til middag i går, er det selvsagt vanskelig å erindre når man faktisk kjøpte vinterdekkene. Men det er en enkel løsning.

For på siden av dekkene er det nemlig en masse koder som viser egenskapene til dekket, og det inkluderer også en datostempling når dekket ble produsert.

På bildet under står det noe kryptisk 3917, men vet man hva dette henviser til er det ganske enkelt. De to første sifrene viser nemlig til uketallet, og de to siste til årstallet. Så dette dekket ble produsert i uke 39 i 2017. Det betyr at dekket runder fem år om to uker.

Og det er en god grunn til å sjekke vinterdekkene allerede nå, og bakgrunnen er krigen i Ukraina. For ifølge NAF kan sanksjoner mot Russland, en stor produsent av dekk, føre til at man ikke får tak i vinterdekk om man er sent ute. NAF sier at dekk som har spesielle dimensjoner kan være spesielt utsatt.

‒ Mange elbiler har spesielle dekkdimensjoner. Et godt eksempel er BMW i3 eller SUVer som krever spesielle dekk. Venter man for lenge kan det være at dekkforhandleren blir utsolgt. Det kan føre til at man må la bilen stå gjennom store deler av vinteren, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.

I likhet med mange eksperter anbefaler også Svendsen at vinterdekkene bør ha minst 4 mm mønsterdybde.

‒ Ser man at vinterdekkene fra i fjor er slitte og må byttes ut er det et godt råd å gjøre det nå. Vi vet ikke hvordan leveringssituasjonen eller lagerbeholdningen ser ut om noen måneder, sier Svendsen.

Han understreker at det ikke er særlig smart å blande dekk.

‒ Det kan føre til at bilen vil oppføre seg uforutsigbart. En bil med firehjulsdrift har strenge krav til lik rulleomkrets på alle aksler og på alle hjul. Å kjøre med forskjellige dekk på ulike aksler kan resultere i skader på bilen, sier Svendsen.

Det er noe som heter at en ulykke sjeldent kommer alene. Og det gjelder i høyeste grad også for de bilene som ikke er skodd godt nok og havner i trøbbel, for de som opptrår grovt uaktsomt risikerer en redusert erstatning på opp mot 30 prosent av skadekostnaden.

– Konklusjonen er at det er smart å bytte dekk tidlig, og i alle fall ikke kjøre om du er i tvil om du har veigrep. En ting er at det fort blir dyrt, men verre er det at du risikerer å skade deg selv eller andre. Bytt dekk eller la bilen stå, sier Nielsen hos Fremtind.

Og det kan også være smart og følge oppfordringen til Svendsen:

‒ I år gjelder det å være føre var og ikke utsette kjøp av nye vinterdekk, sier NAF-rådgiveren.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Forbruker