‒ Enhver fremtidig EV-modell (elbil) vi produserer må være tro mot DNAet til Caterham ‒ lettvekt, moro å kjøre og førerfokusert. Hovedmålet for dette prosjektet er å utvikle et kjøretøy med et vektdelta på ikke mer enn det som tilsvarer å ha en passasjer om bord. Vi kommer aldri til å lansere en ett tonns Seven – det vil vi helst unngå, sier Bob Laishley, administrerende direktør i Caterham. For de som er ukjent med det britiske merket, så fokuserer altså Caterham på lette 2-seters kjøreglade biler. De har laget slike sportsbiler siden 1973, og tilbyr i dag en rekke forskjellige versjoner av basismodellen Seven. Dette skal i framtiden inkluderer en helelektrisk Seven, og denne bør fungere like godt på landeveien som den gjør på racerbanen. Og for sistnevnte er vekt spesielt viktig. Caterham sier at som en banebil har de mål om at EV Seven skal kunne kjøre i 20 minutter, og deretter lades opp på 15 minutter. Formelen de jobber etter er dermed 20-15-20. En utfordring med elbiler er nettopp vekt, for batteripakken veier ofte langt mer enn et drivverk med forbrenningsmotor. Det er ikke uvanlig at en batteripakke veier 500 kilo, og det blir et ganske så svært problem for en bil som EV Seven. Løsningen blir selvsagt å skalere ned størrelsen på batteriet, og prototypen EV Seven har et på 51 kWh, hvor 40 kWh kan utnyttes. Dermed holdes matchvekten nede. Caterham opplyser at elbilen veier latterlige 700 kilo, og det er kun rundt 70 kilo mer enn en dagens Seven-modell. Så ja, vekten til en passasjer. ‒ Å bygge en Seven som er i stand til å kjøre søndag morgen er oppnåelig med dagens batteriteknologi, men utfordringen er banebruk hvor energiforbruket økes kraftig, sier Laishley. Den elbilen som Caterham nå viser fram er altså en prototype som ikke er planlagt i produksjon, men merket høster selvsagt en masse erfaring rundt denne.
