Smart har vært på flyttefot. Merket som tidligere var heleid av Daimler er nå eid 50/50 av Mercedes og Geely-gruppen ‒ den kinesiske eieren til Volvo Cars.
Arbeidsfordelingen er ganske enkel. Tyskerne skal stå for det utvendige og innvendige designet, og Geely for resten ‒ inkludert produksjonen. Det betyr at framtidige Smart-biler blir «made in China», og den første får vi en forsmak på nå.
-->
Det handler selvsagt om elbiler når Smart nå tar ny sats, og åpenbart om smarte løsninger som jo har vært fokus siden 1997.
At Mercedes har jobbet hardt ser man raskt ut av designet, for selv om det kanskje fortsatt er mulig å se at dette er en Smart har den fått ganske så nye linjer.
En elbil åpner for større avstand mellom de to akslingene, og dermed også større innvendig plass. Det ser man at Smart har utnyttet med Concept #1, et konsept som skal være ganske så nær den bilen som faktisk skal inn i produksjon.
Videre har Smart gitt den nye crossoveren en helt ny front, nye sider og en ny bakende. Så ja, Smart har rett og slett gitt den et helt nytt design-DNA ‒ noe dette bildet helt klart viser.
Designerne har helt klart gått etter et mer sportslig uttrykk, og det ikke bildet over ikke viser at taket stort sett består av et glass og at konseptet har kidnapperdører. For- og bakdørene åpnes altså hver sin vei, og Smart har også fjernet B-stolpen mellom dørene. Så ja, det bør være ganske så enkelt å komme seg inn og ut av baksetene her.
Det sportslige kommer også til uttrykk når man titter på hjulene, for denne har 21-tommers felger. Vi tviler vel litt på om produksjonsmodellen får dette, men det er jo lov å håpe.
Ellers er det selvsagt LED-lys og et lysbånd bak, som jo moderne elbiler har i dag.
Hva, lyst å se kidnapperdørene og taket? Ok, her er de:
På innsiden av konseptet har Smart plassert fire individuelle stoler, to foran og to bak. Merket sier selv at de har jaktet på en business-følelsen på innsiden, og selv om det selvsagt ikke er voldsomt plass der ser det jo ganske greit ut. Det er tross alt en bil som kun er 4,29 meter lang, omtrent som en Volkswagen ID.3.
Lounge-følelsen blir også ivertatt av en liten konsoll mellom baksetene, som muligens inneholder bord? Midtkonsollen følger videre framover, og gir innsiden et ganske spesielt preg.
Concept #1 har også fått et litt luksuriøst innvendig preg med en miks av gull og hvitt, og foran er det også en 12,8-tommers 3D berøringsskjerm.
Smart sier ingenting om spesifikasjoner eller ytelser, men kan fortelle at bilen har kunstig intelligens, er klar for trådløse oppdateringer og kan by på rask lading.
Den kommer også med flere førerassistenter, som for eksempel en parkerings-assistent, en styrings-assistent, en motorvei-assistent og en nødfil-assistent. De melder selvsikkert at den kommende generasjonen vil lede an for elbilene i segmentet.
Siden merket både skal være smart og hipt har selvsagt Geely ryddet plass for støtte av smarttelefoner og en smart nøkkel, og vi vet jo også at de også samarbeider med Beats på lydfronten så akustikken på innsiden bør også være godt ivaretatt.
Smart sier ikke noe om når denne faktisk kommer eller hva den koster, men de har tidligere meldt at den første bilen i den nye satstingen skal være på plass neste år.
Så det bør ikke gå altfor lang tid, og konseptet vises nå fram under den internasjonale bilutstillingen som pågår i München.
Her er bildene av Smart Concept #1:
Les også: