Smart #5 nærmer seg nå premiere, og her er det første bildet av produksjonsutgaven. (Fotos: Smart)

Smart pirrer med #5

Med Mercedes og Geely som eiere er det all grunn til å forvente mye av Smart, og nå pirrer de med en elbil som tar de inn i et nytt segment, modellen #5.


Smart er på plass her hjemme med eneren og treeren, og nye Smart liker åpenbart oddetall. For nå kommer det første glimtet av produksjonsutgaven av Smart #5.

Nå kommer ikke denne som en stor overraskelse, for Smart viste fram konseptet rundt femmeren allerede i april.

-->
Konseptet viste en mellomstor SUV som var rigget for litt mer terrengbruk, og det var et par svære og viktige nyheter med denne. Den var nemlig utstyrt med et drivsystem med 800-volts teknologi og et batteri 100+ kWh, noe som betyr rask lading og god rekkevidde.

Smart Concept #5 var også utstyrt med fem kjøremoduser, slik at bilen kan håndtere de fleste forhold ganske optimalt.

Nå tar konseptet spranget over til produksjonsutgaven, for Smart kan nå for første gang gi en sniktitt på denne. Selve Smart #5 får premiere i australske Brisbane 28. august.

Her er det første offisielle bildet av den Smart #5 som skal inn i masseproduksjon:

Det passer jo fint med en premiere i Australia, for dette er altså en elektrisk SUV rettet mot de aktive som liker seg i friluften. Modellen åpner dermed opp et nytt segmentet for nye Smart som nå er eid av Mercedes og Geely.

‒ Med Smart #5 har vi laget vårt mest romslige og allsidige kjøretøy til dags dato, sier Dirk Adelmann, CEO for Smart Europe.

‒ #5 er en flott utvidelse av vår eksisterende portefølje, og vil gjøre det smarte merket til et attraktivt valg for flere og flere kunder i Europa.

Arbeidsfordelingen mellom de to gigantene er slik at Mercedes står for designet og Geely produksjonen, og tyskerne har gått for det de kaller «kjærlighet, ren, uventet», og målet er å kombinere den ukonvensjonelle smarte estetikken med robust funksjonalitet.

Nå er det lett å se at dette er en Smart utvendig, selv om den har fått elementer som vanligvis finner veien til terrengbilene.

For å gjøre elbilen mest mulig robust har Smart sendt den på en rekke tester de siste månedene, og det inkluderer både ut i terrenget og ikke minst under tøffe vinterforhold som setter rekkevidden og ladingen på prøve. Det bør jo love godt for nordmenn som jo har mye natur og liker friluftslivet:

Smart har også testet kjøredynamikken, kjøreassistentene og sikkerhetssystemene, slik at den i likhet med SUV-søsteren Smart #3 kan score 5 stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest. Det skulle kanskje bare mangle, for vi snakker tross alt om eierne av Mercedes og Volvo her.

Smart sier ingenting om detaljene rundt #5, så vi må vente noen uker før vi får vite hva denne byr på både av rekkevidde og ladefart.

Nå skal modellen gjennomgå et ekstra og ifølge Smart selv et svært omfattende testprogram i Europa, før markedslansering her på det gamle kontinentet er planlagt til neste år.

Her er skissen av Smart #5:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Smart Smart #5