Nye Smart er noe totalt annet enn gamle Smart. Nå skal fortsatt bilene være kompakte og byvennlige slik som tidligere, men det er også stort sett det som er arven fra for eksempel Smart Fortwo.
I dag er Smart en satsing mellom Mercedes og Geely, førstnevnte skal stå for de store linjene og sistnevnte produksjonen, og de har bygd opp den nye #-serien fra grunn av.
Konseptet til det som blir #5 vises fram under bilutstillingen i Beijing, og skal vise vei for merket også utenfor byjungelen. Denne skal fungere også i den ekte jungelen, noe både firehjulsdrift, beskyttelsesplater foran og bak og terrengdekk er eksempler på.
Og ja, en skjult integrert vinsj foran og en sammenleggbar trinnstige bak, og dermed bør det være greit å komme seg til taket hvor Smart har plassert en «sveitserkniv» av løsninger for de som skal på eventyr.
Det hjelper også med korte overheng foran og bak når man forlater asfalten, akkurat slik ekte terrengbiler har.
Korte overheng hjelper også på den innvendige plassen. Nå er ikke selve størrelsen kjent, men bildene viser en bil som ser ut til ha å ok plass bak og med en ganske stor takhøyde. Også på innsiden er det smarte detaljer.
AI brøyter seg også vei inn i Smart Consept #5, og den kunstige intelligensen kommer fra AI-ekspertene Cerence. Her skal den virtuelle assistenten kunne underholde og hjelpe på et nytt nivå, og åpner for en rekke stemmekommandoer.
Her er det også mulig å stemmekontrollere nøkkelfunksjoner som telefonsamtaler, tekstmeldinger, musikk, klimaanlegg, navigasjon, personlige innstillinger og kjøretøykontroll, samt å få informasjon som vær, nyheter, kalender, generell kunnskap og mer, melder Smart.
Å være eid av to så elbilsatsende grupper som Mercedes og Geely har selvsagt sine fordeler også når det kommer til drivverk, for Smart Concept #5 er fullt på høyde med både Mercedes og Volvo når det kommer til dette.














Les også:
- Norge har lavest snitthastighet i Europa
- Vi har mindre rekkeviddeangst
- Volkswagens selvkjørende bil brøyter vei for morgendagens design