Visste du at eierne til Volvo og Mercedes har et aldri så lite sidesprang? For det har de.
Det hele begynte med en felles satsing mellom Daimler og Geely rundt et turdelingsselskap, og dette høynet de betraktelig gjennom en felles satsting på det lille bybil-merket Smart. For Daimler ble enige med det kinesiske konsernet om et fellesselskap som de eier 50 prosent hver av, og dette skal lage Smart-baserte elbiler i Kina.
-->
Nå produserer Daimler fortsatt Smart-biler i to europeiske fabrikker, noe de etter planen skal gjøre til 2022. Men det er i Kina den virkelige satstingen tar plass.
Smart Automobile ble raskt godkjent av kinesiske myndigheter, og hovedsetet for «nye» Smart skal ligge i den kinesiske byen Ningbo. Og det nye selskapet akter å lage mer enn kun bittesmå bybiler.
De skal utforske nytt territorium på samme tid som de skal holde seg til tradisjonene, noe som bør bety fortsatt små og smarte biler som skal bidra til å løse mobiliteten i byene. Men nå skal barnet vokse opp, og forlater dermed mikrosegmentet og over til en flerproduktportefølje.
Og det betyr en kompakt SUV.
‒ Den nye smarte SUV-en vil umiddelbart kunne gjenkjennes som Smart: ultramoderne, sofistikert og avansert innen tilkoblingsløsninger, sier Daniel Lescow, visepresident for den globale salgs- og markedsføringsavdelingen i Smart Automobile.
‒ Aller viktigst, den vil ha den «smarteste» av alle egenskaper ‒ superkompakt på utsiden og stor på innsiden.
Opprettelsen av et nytt selskap og flytting til Kina markerer altså en ny start for Smart.
‒ eSUV-konseptet vårt legemliggjør alt det nye DNA’et fra Smart. Det er en visjonær tilnærming som skaper en ny identitet for merkevaren. Vakrere, mer sportslig og selvfølgelig mye kulere enn før. Ikoner som dette konseptet har potensial til å gjøre Smart til et ledende designmerke, sier en offensiv Gorden Wagener, en av lederne fra designgruppen til Daimler.
Mer bestemt retter nå Smart fokus «mot unge familier som søker bærekraftig elektrisk transport, men som vil forbli urbane avantgarde-trendsettere», som de selv melder.
SUV-modellen er basert på Geelys SEA-plattform (Sustainable Experience Architecture), som åpner for et innovativ design og ny teknologi. Mercedes-Benz Design Network står bak designet, og forsikrer at selv om det blir nye linjer blir SUV-modellen gjenkjennelig som en Smart. Men kødder som kjent ikke altfor mye med ikoniske design.
Blant kule detaljer nevner Smart skjulte dørhåndtak, belyste elementer og et stort panoramatak.
Elbilen skal også tilby et stort, moderne interiør og førsteklasses utseende, fortsatt ifølge Smart selv.
Videre skal den være en moderne elbil med funksjoner som stemmestyring og en sømløs digital nøkkel som standard for alle modeller de lager.
Smart sier foreløpig ikke noe om når den elektriske SUV-modellen kommer, men det får vi nok snart vite.
Les også: