Det er alt annet en enkelt å bryte nye drømmegrenser i superbil-universet, for det er ikke så mange av dem som omhandler runde tall.
Det er selvsagt akselerasjon og sekundgrenser, hvor nå milepælen 2 sekunder jages på sprintdistansen 0-100 km/t. Den er fortsatt ikke tatt, men med noen vanvittige elektriske superbiler på gang så ryker den grensen i ganske nær framtid.
-->
Den andre store grensen som jaktes er toppfart, og mer spesifikt den på 500 km/t. Også denne kommer etter alle solemerker til å ryke ganske snart, og faktisk har en serieprodusert superbil allerede vært nær denne. Det skjedde da den brøt en annen drømmegrense.
Amerikanerne har nemlig sine sære måleenheter, og en slik er miles. Dermed måler de også miles per hour (mph), i stedet for den globale metoden med kilometer i timen (km/t). Det nærmeste runde mph-tallet til 500 km/t er 300 mph, noe som tilsvarer 482,8 km/t.
Den ble brutt i 2019.
Med testpilot Andy Wallace bak rattet føk en Bugatti Chiron Super Sport 300+ opp til hele 304,773 mph, noe som tilsvarer 490,484 km/t. Dermed ble bilen som hadde fått fjernet alle restriksjonene den første til å bryte denne drømmegrensen.
Riktignok har det kommet kritikk, for den utgaven som Wallace rattet er raskere enn de utgavene som kundene faktisk får. Men toppfarter på rundt 440 km/t bør vel uansett holde for de fleste?
Det franske supermerket satt en grense på 30 eksemplarer av superutgaven av Chiron Super Sport, og nå har den aller siste funnet veien til sitt private hjem.
‒ I Bugattis lange historie er det kjøretøy som definerer deres æra. Type 35 transformerte motorracing, Type 41 Royale redefinerte overdådighet, Type 57 SC satte nye standarder for design, og nå er det Chiron Super Sport 300+, som når hastigheter som lenge var antatt å være umulig i en produksjonsbil, sier Christophe Piochon, president for Bugatti Automobiles.
‒ Prestasjonene har sikret den legendarisk status i Bugattis historiebok, og vi er glade for at alle 30 eksemplene av Chiron Super Sport 300+ er levert til noen av våre mest lidenskapelige kunder.
Rekordbilen er altså en spesialutgave av superbilen Chiron som kom i 2016, og er ekstra tunet både når det kommer til aerodynamikk og krefter.
I motorrommet har Bugatti plassert en noe rekonstruert motor av den legendariske 8-0-liters W16-motoren, og dette øker kraften med 100 hk og opp til totalt 1.600 hk.
Det ble også utviklet et nytt termisk styringssystem for superbilens motor og girkasse, i tillegg til forbedret programvare som styrer motor, girkasse, drivlinje og turboladere.
For å takle vanvittige hastigheter som 300 mph forlenget ingeniørene bilen med omtrent 25 centimeter, noe som forlenger luftstrømmen og stabiliserer dermed bilen i høye hastigheter.
Såkalte luftgardiner på bilens fremre hjørner sprer overflødig lufttrykk mot bilens sider, og samtidig fører luftuttak ved hjulbuene og bak forhjulene overflødig trykk bort fra hjulbuene.
300+-utgaven har også mye eksponert karbonfiber, og vekt har vært så viktig at selv vindusviskeren er av det lette materialet.
Av andre spesielle ting kan vi nevne Bugatti «Macaron»-logoen som er laget av ekte sølv og svart emalje, mens hyperbilen er skodd med ekstremt lette og sterke magnesiumlegeringsfelger i en farge kalt «Nocturne». Ja, litt morsomt for MGP-frelste nordmenn.
Her er bilder av bilen som brøt en av de få virkelig store drømmegrensene i bilverden, Bugatti Chiron Super Sport 300+ som har nådd den formidable toppfarten på 490 km/t.
Les også: