Ford F-150 har tatt steget til Europa, men det kreves endringer før den kan få EU-skilt. (Foto: Hedin)

Slik tilpasses Ford F-150 til Europa

Den store og svært populære pickupen Ford F-150 kom for første gang offisielt til Europa i fjor, men før EU-skiltene settes på har det skjedd flere endringer på bilen.


Over i bilens hjemland rager Fords F-serie helt i toppen når det kommer til nybilsalg, til og med over globale bestselgere som Tesla Model Y og Toyota Rav4. Amerikanere elsker nemlig store pickuper, og spesielt Ford F-150.

Den har Europa vært snytt for, som i stedet har fått pickupen Ford Ranger som en erstatning. Vel og bra, men det er tross alt F-150 som er «originalen».

Den svenske Hedin-gruppen har tatt tak i dette, og ble i fjor offisiell europeisk importør gjennom datterselskapet Hedin US Motor. Det betyr at det nå er mulig å få kjøpt en F-150 gjennom Fords offisielle forhandlernettverk, og ikke minst som en europeisk tilpasset bil.

For det er ikke slik at man bare kan importere en F-150 og få den registrert, nei, har må bilen tilpasses for eksempel svenske forhold. Og nå løfter Hedin på sløret når det kommer til endringene.

De forklarer at når bilene ankommer Europa kjøres de rett til et spesialbygget verksted inne på havneområdet i tyske Bremerhaven. Her har homologerings-prosessen vært gjennomgått og godkjent av Special Imports-enheten hos Ford of Europe, og dette skal sikre at de samme kvalitetskravene gjelder for alle Ford-biler.

– Det første som skjer når bilen ruller inn på homologerings-verkstedet er at navigatoren tas ut og utstyres med splitter ny programvare, forklarer Jens Olofsson, produktsjef for Ford F-150 hos Hedin US Motors.

‒ Vi har måttet sette sammen helt ny programvare og utvikle våre egne metoder for å laste den inn i bilen, for Ford lager ikke denne bilen for det europeiske markedet.

Bortsett fra programvaren er de største endringene i bilens lys og belysning.

Fargene og lysposisjonene som er tillatt varierer sterkt mellom land, så lykter og glass må skiftes fysisk ut. Det blir også satt inn nye lys, slik som tåkebaklys, og på verstingen F-150 Raptor blir det installert spesielle breddemarkeringslys.

Hedin konsulterer også de ledende ekspertene på gjeldende lovgivning i hvert europeisk land, og arbeidet er gjennomgått og godkjent av både Ford Europe og inspeksjonsorganet TÜV Nord, forklarer de.

I dag er bare det å bytte ut en lyspære på en moderne bil en ganske så innviklet operasjon, og dette på grunn av en sikkerhetsfunksjoner som styres av elektronikk og ulike sensorer rundt bilen.

(Foto: Hedin)

Å gå inn og gjøre endringer blant elektriske kabler kan derfor få alvorlige konsekvenser, dersom man ikke har full kontroll på det man holder på med, advarer Hedin.

– Det er selvfølgelig praktisk mulig å bare føre en ledning fra nærmeste strømforsyning til lampen du ønsker å sette inn, men gjør du det er det veldig stor risiko for å forårsake en elektrisk feil eller at bilen begynner å gi en mange feilsignaler fordi den ikke gjenkjenner strømspenningene, sier Olofsson.

‒ I verste fall kan det føre til at vitale funksjoner blir slått ut.

Hedin forklarer at en stor del av arbeidet dreier seg om forskning og utvikling ‒ å utvikle metoder og verktøy for hvordan de nye modulene skal kobles sammen og utformes for å fungere riktig, uten å forstyrre eller ødelegge funksjoner som skal bestå og ikke påvirke bilens funksjon på lengre sikt.

(Foto: Hedin)

I enkelte markeder må det også gjøres endringer på bilens motor, og alle F-150 er understellsbehandlet for å tåle vårt nordeuropeiske vinterklima, forklarer de.

Sist, men ikke minst, skal de nye modulene og kabelpakkene produseres, holde høy kvalitet og være vanntette, sier den svenske importøren.

Som et ekstra lag med sikkerhet og kvalitet, bruker den fabrikkhomologerende F-150 hurtigkoblinger på alle koblinger, noe som betyr at endringer er fullt reversible. Dette forenkler eventuell feilsøking under service.

(Foto: Hedin)

De noterer også alle deler som er skiftet eller endret i bilens komponentregister. Dermed kan en mekaniker på Ford-verkstedet enkelt se hvordan bilen er bygget og hvilke reservedeler som passer, uansett om det er deler fra originalbygget eller homologeringen, opplyser Hedin.

Den store pickupen må ikke forveksles med Ford F-150 Lightning, for dette er en elektrisk modell. Også denne pickupen blir Europa snytt for.

Eller. Norge er så viktig når det kommer til elbiler at Ford USA har bestemt at vi faktisk skal få Lightning-utgaven, så med tiden vil det rulle rundt flere hundre Ford F-150 Lightning på norske veier.

Så svenskene importerer kanskje dagens Ford F-150, men det er vi som får morgendagens Ford F-150 Lightning.

Og slik ser en norsk Ford F-150 Lightning ut:

(Foto: Ford Norge)

Les også:

Debatt