Over i bilens hjemland rager Fords F-serie helt i toppen når det kommer til nybilsalg, til og med over globale bestselgere som Tesla Model Y og Toyota Rav4. Amerikanere elsker nemlig store pickuper, og spesielt Ford F-150.
Den har Europa vært snytt for, som i stedet har fått pickupen Ford Ranger som en erstatning. Vel og bra, men det er tross alt F-150 som er «originalen».
Å gå inn og gjøre endringer blant elektriske kabler kan derfor få alvorlige konsekvenser, dersom man ikke har full kontroll på det man holder på med, advarer Hedin.
– Det er selvfølgelig praktisk mulig å bare føre en ledning fra nærmeste strømforsyning til lampen du ønsker å sette inn, men gjør du det er det veldig stor risiko for å forårsake en elektrisk feil eller at bilen begynner å gi en mange feilsignaler fordi den ikke gjenkjenner strømspenningene, sier Olofsson.
‒ I verste fall kan det føre til at vitale funksjoner blir slått ut.
I enkelte markeder må det også gjøres endringer på bilens motor, og alle F-150 er understellsbehandlet for å tåle vårt nordeuropeiske vinterklima, forklarer de.
Sist, men ikke minst, skal de nye modulene og kabelpakkene produseres, holde høy kvalitet og være vanntette, sier den svenske importøren.
Som et ekstra lag med sikkerhet og kvalitet, bruker den fabrikkhomologerende F-150 hurtigkoblinger på alle koblinger, noe som betyr at endringer er fullt reversible. Dette forenkler eventuell feilsøking under service.
De noterer også alle deler som er skiftet eller endret i bilens komponentregister. Dermed kan en mekaniker på Ford-verkstedet enkelt se hvordan bilen er bygget og hvilke reservedeler som passer, uansett om det er deler fra originalbygget eller homologeringen, opplyser Hedin.
Den store pickupen må ikke forveksles med Ford F-150 Lightning, for dette er en elektrisk modell. Også denne pickupen blir Europa snytt for.
Eller. Norge er så viktig når det kommer til elbiler at Ford USA har bestemt at vi faktisk skal få Lightning-utgaven, så med tiden vil det rulle rundt flere hundre Ford F-150 Lightning på norske veier.
Så svenskene importerer kanskje dagens Ford F-150, men det er vi som får morgendagens Ford F-150 Lightning.
Og slik ser en norsk Ford F-150 Lightning ut:
Les også: