Bilbransjen selv tror at 6 av 10 nye biler som blir kjøpt i 2019 er ladbare.
Bilimportørenes Landsforening (BIL) er de norske bilimportørenes bransje- og interesseorganisasjon, og kan nå presentere hvordan importørene selv mener at bilsalget vil se ut i år.
I 2018 ble det solgt omtrent 150.000 personbiler, og importørene tror at årets totale salg også vil ende i det området. Og at trenden med ladbare biler fortsetter.
– Våre medlemmer spår ikke overraskende at elektrifiseringen kommer til å tilta også i år. Det skyldes ikke minst mange nylanseringer av både helelektriske biler, og nye ladbare hybrider med vesentlig lengre elektrisk rekkevidde enn det som har vært vanlig tidligere, forklarer Erik Andresen, direktør i BIL.
Problemet med ladbare biler, spesielt de rene elbilene, er at produsentene ikke klarer å møte den norske etterspørselen. Det betyr ventelister på nye modeller, og da ofte mange måneder og i ekstreme tilfeller også år.
Importørene er i likhet med kundene spent på produksjonsvolumet rundt de nye modellene.
– En del ladbare biler, særlig helelektriske biler, produseres i et begrenset volum. Derfor har det blitt ventelister på en god del av disse. De importørene det gjelder ønsker naturlig nok å få tak i biler til alle så fort som mulig, men Norge er et lite land i den store sammenhengen, og vi har ikke all verdens påvirkning på produksjonen av biler ved de store fabrikkene, sier Andresen.
Når det gjelder de rene bensin- og dieselbilene tror importørene at salget vil falle med 15 prosent sammenlignet med 2018, og salget rundt de ikke-ladbare hybridene vil holde seg stabilt.
– Utvalget av bensin- og dieselbiler er mye større enn for ladbare biler, det vil si at det finnes flere modellvarianter, størrelser, og ikke minst biler med firehjulstrekk, god plass og tilhengerfeste å velge mellom. Derfor er de et naturlig valg for mange kunder fortsatt, forteller Andresen.
Mange venter på elbilen Audi e-tron. (Foto: Audi)
Slik ser bransjen for seg personbilsalget i 2019 kontra 2018:
Drivlinjeandeler | Prognose 2019 | Faktisk salg 2018* |
Bensin | 15 % | 22 % |
Diesel | 10 % | 18 % |
Elektrisk | 45 % | 31 % |
Hybrid | 11 % | 11 % |
Ladbar hybrid | 19 % | 18 % |
Hydrogen | 0,1 % | 0 % |
* Andeler per 16.12.18.
- Les også: Her er ventelistene for elbilene i 2019
- Les også: Nå blir det kortere ventelister for elbiler
- Les også: Nå venter det prikker for mobil-synderne