Vi mennesker har i lang tid drømt om å fly over køen, og tidligere handlet det om flyvende biler. Det gjør det for så vidt også nå, og en fersk rapport fra analyseselskapet Research and Markets sier at slike kommer i 2025.
Men det har kommet et kanskje enda bedre alternativ, nemlig luftfartøyene som går under samlebegrepet VTOL. Det står enkelt og greit for vertical take-off and landing, og kan sammenlignes med store droner som også kan frakte mennesker. Eller en kombinasjon av helikopter og fly som kan kalles et multikopter.
-->
De nye versjonene heter eVTOL, og det betyr ganske enkelt at disse drives av elektriske motorer. Og en som utvikler slike er Hyundai-gruppen.
Den koreanske gruppen annonserte i fjor at de stiftet et nytt selskap som het Supernal, og dette skal realisere en av gruppens framtidsvisjoner ‒ personlig lufttransport.
Målet er ganske hårete. USA-baserte Supernal skal ha på plass kommersielle multikoptere hjemme i USA allerede i 2028, og Europa skal følge ganske så tett på.
For å få det til har Hyundai-gruppen flere enn 50 partnere som skal levere løsninger til gruppens Advanced Air Mobility (AAM)-satsting, og disse kommer fra alle områdene ‒ biler, bildeler, konstruksjon, robotikk og autonom kjøring.
‒ For at Advanced Air Mobility skal bli en utbredt transportmåte, må hver detalj – fra passasjeropplevelsen til regelverk og infrastruktur – tas opp fra starten og låses til hverandre, sier Jaiwon Shin, president i Hyundai Motor Group og administrerende direktør i Supernal.
‒ Ved å utnytte Hyundai Motor Groups mobilitetsevner investerer Supernal tid og ressurser i forkant for å sikre at industrien kan skaleres til massene i de kommende tiårene og nå sitt spennende potensial.
Løsningen slik som Hyundai ser den er å utnytte løsninger fra bilindustrien og på samme tid ha de aller høyeste sikkerhetsnivåene ‒ som jo kreves av luftindustrien.
Det ferske selskapet viser nå fram designfilosofien, her en sommerfugl, og i tillegg til sikkerhet tenker de både menneskesentrert design og miljøansvar.
‒ Supernal samarbeider med Hyundai Motor Groups fremste bildesignere for å utvikle vårt eVTOL-fartøy som både skal fungere og ha en bred offentlig aksept, sier Shin.
‒ Vi tar oss tid til å lage en trygg, lett kommersiell eVTOL som gir våre framtidige passasjerer sikkerheten og komforten de finner i sine egne biler.
Resultatet får vi altså en sniktitt på nå.
Kabinen er selvsagt laget av karbon, for ja, vekt er særdeles viktig for eVTOL, mens de ergonomisk-formede seter ifølge Supernal skal tilby et kokonglignende miljø for passasjerene.
Det er også setekonsoller som kan dras ut som skal etterligner bilsenterkonsoller, og åpner både for en ladestasjon og oppbevaringsrom.
Håndtak innebygd i kabindørene og seteryggene hjelper til med inn- og utstigning, og en kombinasjon av belysning – inkludert overlys inspirert av bilsoltak – justeres med de ulike stadiene av flygingen for å etterligne en «lysterapi»-effekt.
Som vi kan se er det også høyt under taket og plass til fem passasjerer.
Men Hyundai-gruppen tenker ikke bare eVTOL når det ser på framtidens løsninger, og utvikler også noe man kan kalle for hVTOL.
Supernal eVTOL er laget for den urbane trafikken, men for den litt lengre distansen, for eksempel by til by, ser de over på hydrogen. En slik passer i tillegg godt til varetransport. På hydrogen-feltet samarbeider Hyundai-gruppen blant annet med Rolls-Royce, og da snakker vi om de i luftfarten og ikke bilmerket med samme navn.
Det er dog noen år litt lengre fram i tid, så før det har forhåpentlig eVTOL’ene fra Supernal dukket opp.
Faktisk skjer det allerede nå, for under Farnborough International Airshow som pågår i disse dager kan publikum stifte bekjentskap med en prototype av kabinen til multikopteret som Supernal altså utvikler.
Les også: