‒ Det er viktig både for å se og bli sett. Derfor er det viktig å sjekke at lysene på bilen din fungerer, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Han sikter til de såkalte enøyde bandittene. Biler hvor et av hovedlysene ikke fungerer.
-->
‒ Kjører du med kun et hovedlys ser du langt dårligere, og det er vanskelig for andre å oppdage bilen din i tide, sier NAF-rådgiveren.
‒ I tillegg ser det ut som en motorsykkel som kommer og ikke en bil. Dette kan gi farlige situasjoner.
Alt er som kjent enkelt så lenge man kan det. Også det å sjekke lysene.
Start bilen og ta en runde rundt den for å sjekke både nærlys, fjernlys, tåkelys og blinklys.
Utfordringen er ryggelys og bremselys, som jo er et problem om du faktisk skal gå rundt bilen. Løsningen er å be om hjelp, for eksempel fra en i familien, en venn eller naboen.
Men du kan også gjøre dette alene.
‒ Et annet triks er å rygge bilen opp mot en vegg eller et stort vindu for å se at bremselys og ryggelys fungerer, rådgir Sødal.
I gamle dager skiftet alle defekte lyspærer selv, men dagens lykter har ikke lenger de gamle halogenpærene. Nå handler det om lys som xenon og LED, og det er ikke lenger mulig å fikse lyset selv.
‒ Dette er nok noe av grunnen til at vi ser mange enøyde banditter på veiene. Siden man må til verksted for å skifte lyspære er det fort gjort å utsette det, mener Sødal.
‒ Noen venter kanskje helt til bilen skal på service. Vi oppfordrer til å få det ordnet med en gang du oppdager at du må skifte en pære. Det er viktig for trafikksikkerheten.
En annen utfordring med dagens moderne biler er noe så enkelt som lysbryteren. For her sliter mange med innstillingen, noe som igjen fører til feil lysbruk.
‒ Vi ser alt for mange som kjører uten baklys i en tunnel, kjører rundt med parklys og tåkelys på om kvelden eller har glemt å skru på lyset i det hele tatt, sier Sødal.
I Norge er det som kjent et påbud om kjørelys, og ifølge NAF kan dette kan være nærlys eller et LED-pyntelys. Baklyset trenger ikke være tent i dagslys, men det må være tent i mørket ‒ som i tunneler og på kvelden.
Og det er ikke mer komplisert enn at lysene settes på auto.
‒ Biler produsert etter 2012 skal ha en auto-innstilling for lysene. Har ikke bilen din en auto-funksjon, må du rett og slett huske å skru på lysene før du begynner å kjøre, påpeker Sødal.
Men NAF understreker at føreren alltid må følge med på vær og føre, og vurdere om de må bruke andre innstillinger underveis.
‒ Spesielt i skumring, på gråværsdager og i snøvær sliter automatikken. Da er det lurt å skru på lysene manuelt sånn at andre ser deg, sier Nils Sødal.
Les også: