Slik sjekker Bugatti kreftene til verdens raskeste bil

490 km/t. Det er fartsrekorden for serieproduserte biler, og den står Bugatti Chiron Super Sport for. Så hvordan sjekker Bugatti kreftene til superbilen? Se video!


Den neste milepælen for de mest supre bilene i verden er 500 km/t. Den foreløpige siste drømmegrensen som er brutt er 300 mph, noe som betyr 482,8 km/t i vår verden.

Sommeren 2019 luftet Bugatti sitt nye beist, Chiron Super Sport, rundt Volkswagen testbane i Ehra-Lessien. Den eksakte utgaven het Chiron Super Sport 300+, for de hadde løftet restriksjonene rundt toppfarten av en enkel grunn ‒ de ville passere 300 mph.

-->
Bilen ble klokket inn til en toppfart på 304,773 mph, noe som tilsvarer 490,485 km/t. Den brøt altså den ene drømmegrensen, og var i tillegg svært nær den andre.

For å nå slike hastigheter må det selvsagt være noe spektakulær i motorrommet, og en Chiron Super Sport har en W16-motor som har et dreiemoment på 1.600 newtonmeter og minst 1.600 hestekrefter. Men hvordan vet Bugatti at det er 1.600 hk og Nm?

Jo, bilene testet på en spesiell firehjuls dynamometer med én rulle som kan måle både kraftuttaket og topphastighetene.

Her befinner altså hvert hjul seg på én stor valse i stedet for mellom to små, og dette gjør at hjulet kun har ett berøringspunkt ‒ akkurat som når den kjører på veien. Videre vil også ting som hjulslipp, fleksing og tap av ytelse reduseres sammenlignet med et to-rullers dynamometer.

Bugatti forklarer at dette gjør sitt til at dekkene ikke varmes like mye opp, og det åpner dermed for enda høyere hastigheter. 400 km/t blir dermed mulig, og denne klarer altså en Chiron Super Sport ganske enkelt.

Dette er selvsagt ekstreme nivåer, og for eksempel vil et dekk i en hastighet på 420 km/t roterer mer enn 50 ganger i sekundet. Og, hold deg fast for dette er teknisk, dette kan øke kreftene på slitebanen som er omtrent 4.000 ganger større enn gravitasjonsakselerasjonen. Bare den såkalte ventilvekten øker fra 18,3 til rundt 55 kilo ved full fart.

‒ På det firehjuls enkeltrullede dynamometeret kan alle komponentene testes under reelle kjøreforhold nøytralt og forståelig. Kjøremotstandsnivåer som er identiske med de på veien simuleres, forklarer Michael Gericke, motorutvikler hos Bugatti.

‒ Vi kan også reprodusere testene når som helst på året og uansett vær. Dette hjelper oss i vår evige søken etter teknisk perfeksjon.

Nå gjør Bugatti mer å sjekke antall hk og Nm, og kjører også lastsimuleringer og akselerasjon, tar utslippsavlesninger og sykluser for måling av drivstofforbruk.

Dynamometeret er enormt – et rullesett veier 3,5 tonn og den roterende massen er rundt 720 kilo – lik en realistisk kjøretøyvekt.

Bakakselvalsen kan hydraulisk tilpasses akselavstanden. Med maksimal bremseeffekt på 1.200 kW per valse kan hastigheter på opptil 480 km/t simuleres – og bilen kan fortsatt bremse trygt.

Selv med en begrenset topphastighet på vanvittige 440 km/t er Chiron Super Sport den eneste produksjonsbilen som kan presse dynamometeret til det ytterste.

Bugatti og partnerne utviklet dynamometeret spesielt for hyperbiler med ekstreme ytelser, og denne åpner for første gang for at hypersportsbilen kan utløse sitt fulle ytelsespotensial i et simulert miljø.

En fire meter høye vifte med en rotor som måler 1,93 meter i diameter flytter 300.000 kubikkmeter luft i timen og genererer en luftstrøm på opptil 230 km/t. Anlegget simulerer derfor realistiske luftstrømmer selv ved svært høye hastigheter. Viftens luftstrømhastighet varierer avhengig av kjørehastigheten.

Som en bonus gir den realistiske luftstrømmen også motoren den kjøleluften denne trenger samt nedkjøling av eksossystemet, girkassen og differensialen på undersiden.

Luften transporteres utenfor via 12,5 meter høye tårn som inneholder store vifter.

Verdens raskeste bil må selvsagt ha noen skikkelig stropper slik at den ikke stikker av under testene. Bugatti har utviklet et festesystem med en ramme med fire individuelle adapterplater som holder trygt fast på dynamometeret.

20 sterke skruer under fester platene til karosseriet, og hver av platene er festet til de andre med kryssende sterke kjettinger og er forankret til hallgulvet. Kjedene tåler trekkkraft på opptil 24 tonn.

Spesielle stropper på sidene bak fester hypersportsbilen på plass slik at dekkene forblir permanent i kontakt med rulletoppen.

‒ Dette betyr at vi kan garantere fri og fremfor alt sikker kjøring, selv ved full last og toppfart, forklarer Michael Gericke.

To ingeniører sitter i bilen under testing, akselererer Bugatti Chiron Super Sport og justerer dynamometeret for å oppnå ønsket simulering. Dreiemoment på 1600 newtonmeter, effekt på 1.618 hk og en toppfart på 440 km/t krever full oppmerksomhet til enhver tid, selv på et dynamometer.

Chiron Super Sport er spesielt designet for den vanvittige toppfarten med optimalisert aerodynamikk, men Bugatti iler til og understreker at dette ikke har gått på bekostning av luksus og komfort.

Fra den fremre splitteren til den bakre diffuseren er hver centimeter av karosseriet designet for toppfart. I forhold til grunnmodellen Chiron har Super Sport-utgaven et massivt marktrykk ved toppfart takket være nye aerodynamiske løsninger og den lange halen.

Bugatti overhalte også den 8,0-liters store W16-motoren, noe som økte kraftuttaket til minst 1.600 hk.

For en mer direkte håndtering, spesielt i toppfart, utviklet Bugatti chassiset på nytt – styresystemer og dempere skal nå gi en følelse av en solid og tettere forbindelse til bilen.

Totalt sett resulterte modifikasjonene i større kraft, mer grep og mer direkte håndtering, selv ved hastigheter godt over 400 km/t – som nå kan kontrolleres og optimaliseres på dynamometeret når som helst.

Den håndlagete produksjonen og leveringene av Chiron Super Sport er godt i gang, og drømmer du om en slik bil er det bare begynne å spare – den starter nemlig på 3,2 millioner euro før skatt og andre avgifter.

Her er bilder av Bugatti Chiron Super Sport på dynamometeret, og den ser til og med imponerende ut stroppet til en enorm maskin.

Les også:

Bildeserie