Skodas presseavdeling lekker som en sil. Bilen skal egentlig være «hemmelig» fram til lanseringen i september, men de vet også at små drypp genererer mer interesse.
Så i februar avslørte de navnet på elbilen, i mai viste de fram en kamuflasjemønstret bil og avslørte drivlinjene, størrelsen og annen brukerrelatert informasjon, og i juli kunne de vise fram en skisse av interiøret.
-->
Alle disse dryppene betyr også at Skoda har store forventinger til Enyaq iV, en helelektrisk SUV på 4,64 meter som kommer med tre batteripakker som byr på rekkevidder fra 340 kilometer og opp mot 500 kilometer.
Og nå byr de også på en sniktitt av det utvendige designet, og ikke overraskende minner den litt om den kommende Cupra el-Born som også blir født på samme plattform ‒ MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen.
Stikkordet er av alle ting «romskip». Ja, du leste rett.
‒ I Enyaq iV bygger vi på det emosjonelle designspråket som karakteriserer Scala, Kamiq og den nye Octavia, sier Karl Neuhold, sjef for det utvendige designet.
‒ Enyaq iV får også skulpturelle linjer, rene overflater og krystallelementer som henter inspirasjon fra krystallkunsten i Bøhmen. Proporsjonene er derimot endret sammenliknet med tidligere SUV-modeller: Enyaq iV har kortere overheng og lenger taklinje. Det gir et svært dynamisk utseende, og gjør den i ordets rette forstand til et «romskip».
Skoda har også tre andre stikkord som skal beskrive det utvendige designet på den kommende elbilmodellen, «progressivt, balansert og selvsikkert».
‒ De nye proporsjonene gir også en spesiell dynamikk og et romslig interiør. De store hjulene og bakkeklaringen gir den en kraftfull framtoning som SUV, slår Neuhold fast.
Designet på nye elbiler er preget av en ting, nemlig aerodynamikk. For dette er sammen med vekt og batteristørrelse viktige faktorer som spiller en rolle hvor langt en elbil faktisk ruller før ladekabelen må plugges i.
Skodas designere har gjort Enyaq ganske så aerodynamisk, og med en luftdrag-verdi på 0,27 (lavere er bedre) er elbilen blant de bedre i SUV-segmentet den skal inn i. Elektriske SUV-modeller som Tesla Model X og Audi e-tron Sportback har for eksempel 0,25, så Skoda er nesten helt på høyde med slike mer eksklusive biler.
Til tross for hyppige drypp har vi altså fortsatt ikke sett hvordan Skoda Enyaq ser ut i virkeligheten, men det får vi snart.
Skoda skal vise den fram 1. september, og samme dag åpnes det også for bestillinger av elbilen. Flere tusen nordmenn har allerede forhåndsbestilt Enyaq, og disse får dermed muligheten til å stille seg fremst i køen når salget åpner.
Etter verdenspremieren og salgsstarten i høst, forventes de første kundebilene å komme til Norge i starten av 2021.
Her er noen skisser av bilen, og noen bilder av en Enyaq med kamuflasjemønster:
Les også: