Svenske Polestar har gjennomført sin første designkonkurranse, og både profesjonelle og studenter har laget sin versjoner av framtidige Polestar-modeller.
Mange av bilmerkene kjører morsomme, men ofte også seriøse, konkurranser rundt framtidig design, og nå følger også Polestar etter.
Svenskene er jo selv et aldri så lite framtidsmerke, og skal satse stort på elbiler. Den første, Polestar 2, er allerede her, og den neste som kommer er en SUV fornuftig nok kalt Polestar 3.
-->
Polestar 1 er for øvrig en hybrid.
Men hva som venter enda lengre inn i framtiden vet selv ikke Polestar, men de er åpne for forslag. Faktisk vil de gjerne ha slike, og har like godt arrangert en konkurranse hvor folk fra hele verden har deltatt, inkludert India, Sør-Korea, Japan, Tyskland, USA, Sverige, Brasil, Polen og Kina.
Utfordringen var å lage et Polestar-produkt sett fra år 2040, og vi skriver produkt. For det trengte ikke å være en bil, ei heller et kjøretøy. Men designet måtte dog følge et tema, nemlig «purity» ‒ rene linjer.
Bidragene inkluderte da også alt fra hyperbiler til arktiske letebiler, personlige mobilitetsløsninger og fartøy til luft og vann.
‒ Vi mottok overveldende mange bidrag fra designere fra hele verden. Deltakerne leverte på ekstremt høyt nivå, og vi så et gjennomgående uttrykk av Polestars designspråk, sier Juan-Pablo Bernal, senior designsjef for Polestar.
Designerspirene måtte først sende inn skisser som ble vurdert av Polestars designavdeling. Deretter ble de 13 første finalistene invitert til en treningsøkt med Bernal og Polestars sjefdesigner, Maximilian Missoni. Her fikk de fikk ekspertiseråd og også verdifull innsikt i automobil-design.
Deretter måtte finalistene utforme en fullstendig, digital modell, som videre ble bedømt av designerpanelet.
‒ Det var både inspirerende og ydmykende å være med så mange talentfulle folk, sier Missoni.
‒ Vi gleder oss til å se disse designere vokse videre.
Dette er de tre beste, ifølge Polestar selv, og du skal få se mer av alle tre nedover i saken. Så heng med!
Polestar delte opp konkurransen konkurrentene opp i to grupper, en profesjonell og en for studenter. Det ble dermed to vinnere, samt et forslag som fikk en hedersbetegnelse.
Vinneren av kategorien profesjonell ble polske Konrad Cholewka, som døpte sitt design «Polestar MMXL». Dette er en selvgående pod med fleksibel interiørdesign, ren i sin kombinasjon av to geometriske former.
Studentkategorien ble vunnet av Siddhesh Bhogale, og han fulgte også Polestars navnestrategi.
Den kreative inderen kalte sitt design for «Polestar 40», og dette er rett og slett et luftskip som peker 20 år fram i tid og kombinerer Polestars design med en moderne tolkning av luftfart.
De to vinnerdesignene skal vekkes til live som 1:5 modeller, og vil først presenteres i en virtuell utstilling før de finner veien til de mange Polestar Spaces ‒ inkludert de vi finner her i Europa.
En som fikk hederlig omtale var brasilianske Arthur Martins, som åpenbar hadde slått opp i Google Translate. For han sjarmerte juryen med et svensk navn på sitt design, og «Spänning» er en elbåt som et alternativ til tradisjonelle båter, akkurat som Polestar er til de tradisjonelle bilene.
Vi har vel en viss følelse at disse tre konseptene uansett hvor kule de er, forblir nettopp det. Men på annen side ‒ hvem vet hvordan verden ser ut om 20 år?
Les også: