Du rynker kanskje på brynene når du hører navnet Tata Motors? For du drar kanskje litt kjensel på navnet, men er ikke helt sikker på hvor du har det fra?
Vel, mest sannsynlig som eier av to merker du helt sikkert har hørt om. For ja, dette er nemlig eierne av selveste Jaguar Land Rover, den ærverdige britiske produsenten med en populær elbil som Jaguar I-Pace i porteføljen.
-->
Tata kjøpte Jaguar og Land Rover fra Ford i 2008, og har i ettertid smeltet de to sammen til dagens Jaguar Land Rover. Men de gjør mer enn bare å eie Jaguar, Range Rover og Land Rover.
Selskapet ble grunnlagt som en togprodusent tilbake i 1945, og i 1954 utvidet de satstingen til å inkludere kommersielle kjøretøy. Den gang produserte de kjøretøy i samarbeid med Daimler-Benz, dagens Mercedes-gruppe.
I 1991 utvidet de satstingen til også å inkludere personbiler, og den aller første bilen de kom med het Tata Sierra. Så nei, det var åpenbart ikke så nøye at Ford også hadde en modell som het det samme.
Dette var av alle ting en SUV, faktisk Indias aller første SUV-modell, så Tata var virkelig klarsynt den gang. Volkswagen kom for eksempel ikke med sin første SUV-modell, Touareg, før i 2002, det samme året som Volvo kunne presentere sin XC90 SUV.
I løpet av 30 år har Tata bygd seg opp som en ganske stor aktør, spesielt ettersom de ikke har et veldig stort globalt foravtrykk. De er riktignok på plass i flere land i Asia og Midtøsten, og noen få europeiske land som Spania, Italia, Polen og Russland, men totalt er de bare på plass i rundt 20 land.
Men det viktigste er India, dette enorme landet med 1,3 milliarder innbyggere. Det gedigne markedet gjør også sitt til at Tata selger overraskende mange biler, og bare hjemme i India solgte de i fjor omtrent like mange biler som det Tesla gjorde totalt ‒ og dette er et ekte globalt merke.
I likhet med Tesla har også Tata store elbilambisjoner, og er allerede på plass med to elbilmodeller ‒ begge SUV-versjoner. Og nå viser de framtidens design i form av et nytt konsept, og det skal åpenbart handle om kurvede linjer.
Konseptet er rett og slett kalt Tata Curvv, og ifølge merket selv skal den tilby praktiske egenskaper og eleganse, og dette mens den utstråler dynamikk og uovertruffen tilstedeværelse på veien. Ja, alt dette ifølge Tata selv.
Merket regner med at Curvv skal storme inn på markedet i løpet av de to neste årene, og introdusere inderne for en «edgy og sportslig coupé-stil» som kun har vært tilgjengelig fra de aller mest luksuriøse merkene tidligere.
Tata har også tenkt å gardere seg med denne, så først kommer elbilversjonen og deretter skal de lage en versjon med forbrenningsmotor. Og det er ikke noe rart at de kjører en omvendt rekkefølge.
‒ Vår pågående snuoperasjon er historie som skrives akkurat nå. Fra rekordsalg til å øke markedsandelen, har den siste regnskapsperioden ikke vært annet enn magisk for oss, sier en åpenbart ekstatisk Shailesh Chandra, administrerende direktør i Tata.
‒ Vi var ikke bare den mest framtredende SUV-aktøren, men vi fortsatte også å superlade veksten vår i elbil-området med vårt høyeste årlige elbil-salg noensinne. Det gikk opp med 353 prosent sammenlignet med 2021.
Som vestlige bilmerker har også Tata tre grunnpilarer i sin elbilsatsing, rekkevidde, ytelse og teknologi, og alt dette skal altså Curvv vise fram.
Hva konkret konseptet byr på sier ikke Tata noe om, men designet viser iallfall at de nok har lært en ting eller to av Jaguar Land Rover.
Den britiske produsenten har faktisk vunnet 6(!) av de 10 siste designprisene som er delt ut, og den foreløpig siste til å vinne World Car Design of the Year er Land Rover Defender som vant prisen for 2021.
Den prisen vinner neppe Tata Curvv, ettersom den mest sannsynlig ikke blir en global bil. Men at den tar navnet bokstavelig er det liten tvil om, for det kan du se ut av bildene av konseptet Tata Curvv under:
Les også: