For ett år siden bestemte NAF seg for å teste sikkerheten
rundt takbokser, og det endte med et meget nedslående resultat. Sammen med Testfakta testet de ni takbokser, og hele fire
fikk rett og slett stryk. De kunne potensielt være livsfarlige, og NAF mente at
deler av bransjen verken tok egne rammevilkår eller sikkerhet på alvor.
prosjektiler av takboksene og bokser som flyr av taket ved en kollisjon i lav
hastighet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. − Så er du på jakt etter en ny boks, sjekk denne og andre
tester før du slår til, legger han til. Her kan du lese saken vår etter den testen. Vinterferien står nå for tur, og det betyr ekstra mange
biler med takboks i trafikken. − Velg en som faktisk tåler en bråstopp, sier Sødal. Men selv om en takboks faktisk takler en bråstopp, så er det
viktig å pakke den riktig. NAF sier at det ikke er slik at man kan dytte
ubegrenset med bagasje i takboksen. Her er tre ting som er viktig å huske på.
- Hvor mange kilo tåler selve biltaket?
- Hvor mange kilo tåler takboksen?
- Hvor mange kilo tåler takstativet boksen festes til?
skiutstyr og bagasje slik at dette ligger stabilt i boksen. NAF legger til at
man må huske å bruke stroppene i boksene slik at alt er stroppet fast. − Med en god takboks og riktig pakking er du klar for en fin
og trygg tur på skiferie, avslutter Nils Sødal. Les også:
- En 3D-printet racerbil
- Lovforslag kan gi flere hurtigladere
- Vedlikehold gir mer kjøreglede og høyere verdi