Det er ventet store nedbørsmengder, og bilistene bør ta noen forhåndsregler. (Foto: NAF)

Slik kjører du i styrtregn

«Hans» har ankommet, og det skal bøtte ned over store deler av landet. Det betyr at sjåfører må være ekstra påpasselige.


Både NVE og Meteorologisk institutt har hentet fram de største varseltrekantene i forbindelse med ekstremværet som har fått et av verdens hyggeligste navn, nemlig «Hans». De har like godt hentet fram farevarselet rødt, den skarpeste fargen de har.

Det er spesielt Innlandet som blir utsatt for det som er betegnet som ekstreme nedbørsmengder, og i perioder kommer det fryktede styrtregnet. Det betyr enorme mengder regn i løpet av korte perioder.

De ute på veiene må være ekstra påpasselige, for store nedbørsmengder kan gi overvann og øke faren for vannplaning med mange hakk ‒ spesielt der det er dype spor i veibanen. Sikten kan også bli veldig dårlig, spesielt om det er mye trafikk der du kjører.

NAF ber da også bilistene om å være varsomme når «Hans» treffer Norge med full styrke.

‒ Avpass farten etter forholdene og la bilen stå dersom det kommer ekstreme nedbørsmengder, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.

‒ Skal du ut å kjøre så sett farten ned, spesielt på steder der det er mye vann i veibanen. Med de nedbørsmengdene som nå er varslet er faren for vannplaning stor.

I tett regn blir sikten mye dårligere, og NAF sier at det viktig å sjekke at kjøretøyet har riktig innstilling på baklys og kjørelys.

‒ Mange bilførere er ikke klar over at de kjører rundt med feil innstilte lys. Du må sikre at du både ser og blir sett, sier Svendsen.

En annen ting som bilistene må være oppmerksom på er store vanndammer, for kjører man for fort gjennom disse kan vannet trenge i inn i styringsenheter og motorer. Og her kan selv ganske grunne vanndammer gjøre mye skader om man har høy fart.

‒ Vi oppfordrer til å være svært forsiktig med å kjøre ned i vannansamlinger uten at du vet hvor dypt det er. De fleste biler er ikke bygget for å vade gjennom dypt vann. Resultatet kan bli svært kostbart dersom man tar sjansen og det viser seg at vannet er dypere enn man først trodde, advarer Svendsen.

Elbilistene må også være obs på at rekkevidden mest sannsynlig blir forkortet, for med styrtregn og mye vann vil også motstanden for bilen bli større.

‒ Vått føre øker forbruket, og for noen elbiler kan dette gi store utslag på rekkevidden, sier Svendsen.

‒ Pass derfor ekstra godt på hvor mye strøm du har igjen på batteriet om du er på langtur og det er ventet mye regn. Stopp og lad før batteriet går under 10 prosent.

Det er ventet store nedbørsmengder, og bilistene bør ta noen forhåndsregler. (Foto: NAF)

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Nyheter Forbruker