Ferdinand Porsche lagde en masse biler før merket som bærer hans etternavn klarte å få ut sin aller første, for dette er altså mannen som lagde en elbil før vi bikket år 1900 og kom med verdens første hybrid i 1901.
Den klart mest kjente bilen er også en av verdens aller mest produserte, for det var Porsches grunnlegger som sto bak Bobla på 1930-tallet.
Også sønnen, selvsagt også døpt Ferdinand, men er heldigvis kjent under et annet, Ferry, gikk i fotsporene, og de to etablerte også sitt første selskap sammen i 1931. Så også Ferry var involvert i utviklingen av Bobla, en bil produsert fra 1938 til 2003.
Etter 2. verdenskrig var ikke franskmennene veldig blide på Porsche-duoen, og fengslet like godt begge uten å ha kjørt noen sak for retten. Det ble satt en kausjon på en halv million francs, og det det var akkurat nok midler til å løslate junioren som dermed tok kontrollen i Porsche-selskapet.
Far selv satt fengslet i 20 måneder, hjalp Renault med å designe blant annet 4CV – og fikk en stadig dårligere helse. Da han til slutt ble satt fri studerte han to designskisser laget av Ferry, og sa seg enig i framtidsplanene junioren hadde lagt for merket.
Den ene skissen var modellen 356, om man ser stort på det en sportslig modell av Bobla, og ble den aller første bilen som Porsche satt inn i serieproduksjon. Det skjedde i 1948, og 356 ble laget helt fram til 1965.
Året før hadde Porsche presentert arvtakeren, og igjen terget på seg franskmennene.
De 82 første bilene het nemlig Porsche 901, og her dukker for sikkerhetsskyld den tredje Ferdinand Porsche opp.
For denne familien brukte åpenbart all kreativitet på bilene, så også sønnen til Ferdinand nummer to fikk det samme fornavnet, men også her det et «heldigvis». Han ble nemlig kalt Butzi, så dermed har vi grunnlegger Ferdinand, sønnen Ferry og barnebarnet Butzi.
Det var den yngste av de tre som sto bak 901-modellen, men det skulle den ikke ende opp med å hete. Peugeot mente de eide nummerkonseptet med tre sifre og en null i midten, og Porsche skygget unna konflikten ved å døpe modellen om til 911 da den kom i 1964.
Dette var dog en bil som kostet mer enn 356-modellen som den skulle erstatte, men dette løste Porsche med å komme med 912-varianten i 1965. Og her er det også noe spesielt, for denne ble i første runde kun produsert fram til 1969 og er dermed langt mer eksklusiv enn den dyrere søsteren.
Totalt satte Porsche sammen 32.000 eksemplarer av den originale modellen, og ettersom denne var en direkte oppfølger av 356 ble den samme motoren benyttet. En 1.6-liters med fire sylindre mot 911s større og dyrere 6-sylinder.
Fordelen var, selv om den kun hadde 90 hk, var lettere enn 911 og dermed hadde enda bedre kjøreegenskaper.
Det var også fem hk mindre enn 356, men grunnet den strømlinjeformede aerodynamikken var den raskere enn denne. 912 holdt selvsagt ikke følge med 911 opp til 100 km/t, men i mange kjøresituasjoner var den altså hakket raskere enn den berømte originalen.
Kombinasjonen av håndterbar kraft, god balanse og redusert vekt, spesielt bak, gjorde dette til en sportsbil som også var enkel å kjøre i hverdagen, og da hjalp selvsagt også at Porsche løftet komforten et hakk.
Innvendig skilte 912 seg fra 911 med blant annet tre instrumentmålere i stedet for de fem i 911 og en standard 4-trinns girkasse – det var dog 5-trinns tilgjengelig som ekstrautstyr.
Ettersom Porsche 912 kom i 1965 runder modellen 60 år, og det har KamManufaktur tenkt å feire. Det ungarske selskapet er skikkelig spesialister på 912, ettersom dette er den eneste modellen de tar for seg.
De har nå på gang en utgave det helt sikkert blir kamp om, nemlig Kamm 912c full carbon 60th Edition. Her er det unike dekaler og interiørdetaljer, samt spesielle farger som minnes suksessen til 912 i motorsport, så dette blir en skikkelig samlerbil.

– 912 har alltid vært min lidenskap, sier grunnlegger Miki Kazmer.
– Å kunne lage en modell som feirer 60 år siden denne ikoniske sportsbilen debuterte, er et veldig spesielt øyeblikk for Kamm. Vårt jubileum 912c er en unik bil som feirer den utrolige karakteren til 912 og dens berømte plass i bilhistorien.
912 ble avduket under New York Auto Show i 1965, og ettersom dette er en litt rimeligere utgave som kun ble produserte i to runder, 2. generasjon kom i 1975 og ble faset ut allerede året etter, så har den selvsagt levd i skyggen av sin berømte søster. Men i dag er den ifølge Kamm et yndet samlerobjekt, og er altså langt mer sjelden enn en 911.
Den ultralette Kamm 912c skal fange all magien til den klassiske 1960-tallsdesignet, og her er det brukt så mye karbonfiber at vekten faller helt ned mot 750 kilo.

Jubilanten skal også hylle motorsport, for 912 hadde sine seire. En polsk førere vant blant annet det europeiske rallymesterskapet for gruppe 1, og det skal den røde lakken til Kamm 912c 60th Edition markere.
Det andre fargevalget heter Bahama Yellow, og er den samme som en 912 som deltok med suksess i svensk rally. Der var det også flere 912’ere, og det var også en som Gulf London Rally.
Kamm sier at det kun blir laget én av hver modell, og er altså 912c full karbon og har moderne utstyr som Bluetooth-lydsystem, klimaanlegg og trådløs telefonlading.
Pris: Vel, du må først eie en 912, og deretter koster det 395.000 euro for å gjøre den om til Kamm 912c 60th Edition.
Så ja, det holder med bilder, og her har du noen flere av den flotte «presangen» til 60-årsjubilant Porsche 912:
Les også: