Vi i Norge innbiller oss kanskje at en elbil som Leaf er på plass i hele verden, men slik er det ikke. Norge tok føringen i overgangen til elbiler og har en nesten utømmelig appetitt på elbiler, men selv om vi nå runder 2020 er det fortsatt mange land som er skeptiske.
Det viser en pioner som Leaf, som etter 10 år fortsatt kun er tilgjengelig i 59 markeder.
-->
Men der bilen er tilgjengelig har Leaf stor sett vært en liten favoritt siden den kom, og det er nå solgt mer enn en halv million slike elbiler. Over én av 10, mer bestemt 64.000, finnes på norske veier.
Ikke verst for en ganske så annerledes bil som ble til for å vise verden at elbiler faktisk kunne være et av svarene for en bærekraftig framtid.
Utviklingen går nå så lynende raskt at det føles som at Nissan Leaf har vært her en evighet, men den kom altså i desember 2010.
Det har vært et tiår med utvikling, og slik har elbilen som var Norges mest solgte i 2018 utviklet seg.
2010: Skiver historie
Nissans visjon var å møte urbanisering og industriell utvikling ved å bygge en bil som ikke slipper ut karbondioksid, men som fremdeles var morsom å kjøre og fungerte i hverdagen.
1. generasjon Leaf utnyttet selvsagt det faktum at all kraft er tilgjengelig fra null av med elmotorer. Den bød også på unike funksjoner som å bruke mobilen til å sjekke bilens batterinivå eller håndtere klimaanlegg eksternt.
Et 24 kWh litium-ion-batteri drev den første modellen, og fulladet hadde den en rekkevidde på 200 kilometer.
Utfordring var selvsagt infrastrukturen. Da Leaf først kom hadde for eksempel Japan kun rundt 200 hurtigladere bilen kunne benytte seg av, mens det i dag finnes mer enn 30.000 slike over hele verden.
Leaf gjorde umiddelbart inntrykk, og var ikke snauere enn at den ble kårets både til årets bil i Europa, årets bil i verden og årets bil i Japan i 2011. Snakk om debut!2012: Nye tider ‒ strøm til hjemmet
To år etter introduksjonen av Leaf ble Nissan det første selskapet i verden som avduket et system som lar kundene dele strøm mellom hjem og bil. Med systemet Vehicle-to-Home (V2H) kunne Leaf-eiere lagre energi i bilbatteriet og mate det tilbake til hjemmene når de måtte ønske det. De kunne lade bilens batteri når etterspørselen og prisene var lave, og bruke det rundt huset når strømtoppene kom.
Nissan så også andre muligheter med V2H, som for eksempel en nødgenerator under katastrofer. På den hawaiiske øya Maui deltok også Leaf i et smart grid-prosjekt, som bidro til å stabilisere kraftnettet.
2012: Ny rekkevidde: 228 km
Nissan oppdaterte elbilens drivverk snaue to år etter den ble lansert , noe som gjorde at rekkevidden hoppet opp til 228 kilometer. Det mest oppsiktsvekkende var at mer rekkevidde ikke betydde større komponenter. Faktisk var den nye elektriske drivlinjen mindre. Volumet ble redusert med 30 prosent og massen med 10 prosent.
Redusert strømforbruk muliggjorde også nye fordeler, som oppvarmede seter og ratt.
I 2014 brøt Leaf-salget sin første drømmegrense på 100.000 biler.
2015: 2. oppgradering
Fem år etter at elbilen ble introdusert kastet stadig flere merker seg på bølgen, noe som akselererte batteriutviklingen. Leaf fikk et 30 kWh-batteri og rekkevidden økte til 280 kilometer, noe som verken gikk på bekostning av kupeen eller ladetiden. Selv med ekstra kapasitet kunne det nye batteriet lades til 80 prosent på like lang tid som forgjengeren.
Oppdateringen inkluderte også nye sikkerhetsassistenter. Disse inkluderte Intelligent Emergency Braking, som bruker et frontkamera for å oppdage biler og fotgjengere.
Leaf feiret femårsdagen like før salget traff 200.000 biler.
2017: 2. generasjon med 1 pedal
Nissan var klar for å skrive mer historie i 2017.
2. generasjon Leaf introduserte oppsiktsvekkende teknologier som gjorde kjøring enklere og mer effektivt. Disse inkluderte e-pedalen for en-pedalkjøring og ProPilot med sine avanserte førerassistenter.
En ny elektrisk drivlinje økte effekten med 38 prosent opp til 110 kW, mens dreiemoment økte med 26 prosent til 320 Nm.
Det nye litium-ion-batteriet hadde ikke fysisk vokst i størrelse, men kunne skryte av 67 prosent mer energitetthet enn 2010-modellen og bød på en rekkevidde på 400 kilometer.
Samme år ledet også Leaf an i Nissans satsing på sin første bildelingstjeneste i Japan, kalt e-share mobi. Dermed kunne flere få oppleve bilen uten at de trengte å eie den.
Tidlig det året rundet Leaf 300.000 eksemplarer på veiene over hele verden.
2018: Nye måter å utnytte Leaf på
Med innovasjon fra Nissan Energy-programmet åpnet det seg for flere muligheter med Leaf.
Gjennom smart lagring og lading kunne bilen bedre dele energi med et hjem eller en bedrift. Nissan Energy Home ble avduket på Nissan Global Headquarters Gallery i Yokohama.
Nissan utviklet også systemer for å gjenbruke og resirkulere gamle batterier. 4R Energy, tilknyttet produsenten, åpnet et anlegg i byen Namie nordøst i Japan som fokuserte på gjenbruk av litium-ion-batterier fra elbiler.
Sportsbilversjonen
Etter en studie basert på den opprinnelige Leaf, og for å vise hvor mye uutnyttet potensial som lå i elektrisk drevne biler, endte Nissan opp med å lage en versjon kalt Nissan Leaf Nismo RC (Racing Competition).
Her skulle de vise at elbiler også kunne funke i motorsport, hvor RC-versjonen åpnet for mer spennende kjøreopplevelser helt uten utslipp.
1. generasjon Nismo RC ble laget i 2011 med samme batteri og motor som ble brukt i elbilene som ble serieprodusert. Batteriet ble installert i midten av elbilen slik at de kunne gi den bakhjulsdrift.
2. generasjon Nismo RC kom i 2018, og den moderniserte utgaven hadde tvillingmotorer, firehjulsdrift og et aggressivt utformet karosseri.
Litium-ion-batteriet og inverteren brukte teknologier fra andre generasjon Nissan Leaf, og bilen hadde 240 kW med krefter og 640 Nm med dreiemoment. Den var dobbelt så sterk som 2011-modellen.
2019: Nissan LEAF e +
I fjor klasket også Nissan til med en ny utgave som hadde en sterkere motor og mer rekkevidde.
Batteriet på 62 kWh hadde 55 prosent mer kapasitet, mens rekkevidden spratt opp til 458 kilometer ‒ igjen uten å ofre plass eller design.
Innen 2019 hadde mer enn 400.000 kunder over hele verden kjøpt en Leaf.
Skal vise vei
I over 100 år handlet alt om bensin og diesel når det kom til biler, men blant annet takket være Leaf har bilindustrien endret seg helt de 10 siste årene. Nå handler det meste om elektrifisering, bærekraft og renere luft, og den store skepsisen rundt elbiler i samfunnet har også mer eller mindre forsvunnet.
Leafs reise kan også vise hvor raskt kunder faktisk omfavner elbiler når de har opplevd dem.
Mye takket den banebrytende og utradisjonelle kombibilen, som altså kom ganske så eksakt for 10 år siden.
Les også: