Unplugged Performances har pimpet en Tesla 3, og resultatet er ganske oppsiktsvekkende. (Fotos: Unplugged Performances)

Slik har du ikke sett en Tesla Model 3

Tunerne Unplugged Performance viser fra et nytt karbon-sett som løfter Tesla Model 3 Performance til nye høyder. Se bilder.


Lyst på en av de raskeste bilene tilgjengelig? Vel, du trenger ikke millioner av kroner, for en av de som suser raskest opp til 100 km/t ble Norges mest registrerte nybil så sent som i 2021. Rett og slett en ulv i fåreklær.

Folkebilen Tesla Model 3 er sjefen når det kommer til yo-yo-priser, for disse endrer seg nesten like raskt som bilen kjører. I skrivende stund er den ganske rimelig, for startprisen for en Tesla Model 3 med bakhjulsdrift er godt under 400.000 kroner.

Men den holder ikke om du vil være en av de raskeste, for den med bakhjulsdrift må nøye seg med 0-100 km/t på 6,1 sekunder. Greit, men ikke noe mer.

Opp et nivå finner vi Tesla 3 Long Range med firehjulsdrift, men denne er først og fremst sjefen på rekkevidde. Her snakker vi nemlig om en WLTP på hele 629 kilometer, så denne er blant de beste på akkurat dette feltet.

En av de beste på 0-100 km/t er Tesla 3 Performance, for dette er en ganske så ilter rakett. Her er 0-100 km/t oppgitt til 3,1 sekunder, og til sammenligning kan vi nevne at en Porsche 911 Carrera GTS til 2,2 millioner kroner klarer øvelsen på 3,4 sekunder.

Du må altså opp til 911 Turbo for å matche ytelsesutgaven av Model 3, og da snakker vi altså om en sportsbil som koster godt over 3 millioner kroner. Denne klarer 0-100 km/t på kun 2,8 sekunder.

En Tesla Model 3 Performance koster godt under 600.000 kroner, og er altså en slags «familiebil». Men det er mulig å gjøre den om til en ekte sportsbil rent designmessig.

Det sørger blant andre de amerikanske tunerne Unplugged Performance for. De har nå utviklet et modulært aerosett til bilen, og her er det en masse utvendig komponenter i karbonfiber.

Delene løfter Tesla 3 Performance til et helt nytt nivå og rett inn i sportbilklassen når det kommer til utseende. Her er det mulig å tilpasse både fronten, sidene og bak, og fordelen med et modulært sett er at man ikke trenger å dra ting helt ut.

Så det er mulig å få deler til for eksempel fronten eller bakparten, slik som Front Lip Spoiler og Rear Diffuser Trim.

De som jakter på en 3’er som også suser gjennom svingene kan velge en Front Racing Diffuser og Rear Ascension-R Wing, to aerodeler som bør suge elbilen enda mer til asfalten.

Unplugged Performance byr altså både på ting som Front Aero Kit eller som et komplett Full Aero Kit, så her er valgfriheten stor.

Unplugged Performances sier at det nye aero-settet som er for 2024-modellene følger Teslas etos for ytelse og innovasjon, og skal kompletterer den imponerende kraften og hastigheten til den nye Model 3 Performance.

De understreker at for å møte filosofien form-møter-funksjon beholdes alle fabrikkskomponenter, men resultatet er en ganske ny bil.

Den ser utvilsomt ut som en ekte sportsbil som du ikke ypper altfor mye med, og her et aggressivt utseende som altså skal beholde den behagelige kjøreopplevelsen.

Sjekk dette her:

De amerikanske tunerne har utviklet hvert komponent via Computational Fluid Dynamics (CFD), og på den måten har de fått optimalisert marktrykket, stabiliteten og svinggrepet uten at det går på bekostning av effektiviteten. Ja, ifølge dem selv.

Resultatet er noe ganske så oppsiktsvekkende, og det kan du jo selv sjekke ut. Her er nemlig flere bilder av en Tesla Model 3 som du aldri før har sett, og dette er en ulv uten fåreklær:

Les også:

Debatt